سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: صد روز تا رسیدن به روز تاریخی همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند از بریتانیا باقی مانده‌است.

scotland-britain

طبق توافق دولت بریتانیا و دولت اسکاتلند، قرار است یک همه‌پرسی برای استقلال اسکاتلند از بریتانیا در تاريخ 27 شهريور (18 سپتامبر) برگزار شود.

scotland refrandum

توافق ميان دیوید کامرون، نخست وزیر انگليس و الکس سالموند، نخست‌وزیر دولت محلی اسکاتلند در تاریخ پانزدهم اکتبر(23 مهر) ۲۰۱۲ بعد از کسب بیش از ۶۹ کرسی توسط حزب ملی‌گرایان اسکاتلند، به سرانجام رسيد.

در این همه‌پرسی تنها یک سوال درخصوص استقلال اسکاتلند مطرح خواهد شد که رای‌دهندگان، با آری یا نه به آن پاسخ خواهند داد. اگر نتیجۀ این همه پرسی  پاسخ آری به استقلال اسکاتلند باشد، این مليت پس از سه قرن از سلط پادشاهی بریتانیا خارج خواهد شد.

 

scotland

اسکاتلند از ۳۰۷ سال پیش جز بریتانیا کبیر محسوب می‌شود. اسکاتلند یکی از چهار ملیت تشکیل‌دهند بریتانیاست. بیش از ۴ میلیون اسکاتلندی برای شرکت در این همه‌پرسی دعوت شده‌اند.

طبق نظرسنجی‌های فاینشنال تایمز ، ۴۸ درصد از کسانی که می‌توانند در این همه‌پرسی شرکت کنند، همچنان خواستار باقی‌ماندن در بریتانیا هستند و در مقابل، ۳۵ درصد خواهان استقلال اسکاتلند اند.

نخست‌وزیر دولت محلی اسکاتلند به مردم این کشور قول داده است که در صورت پیروزی این کشور در همه پرسی، ۱۲۳۰ یورو به درآمد سالانۀ هر شهروند اضافه خواهد شد و اقتصاد این کشور، سالانه ۶ میلیارد یورو رشد خواهد داشت.

برای رسیدن به اهداف تعریف شده بعد از استقلال اسکاتلند، دولت سالموند به ذخایر نفتی واقع در دریای شمال تکیه می‌کند اما این ذخایر در حال حاضر در اختیار بریتانیاست. در کنار ذخایر نفت، دیگر صنایع مهم اقتصادی در اسکاتلند،  بانکداری و خدمات بانکی، بیوتکنولوژی، حمل و نقل و گاز است. ضمن آنکه صنعت گردشگري اسکاتلند نیز، از مهم‌ترین منابع کسب درآمد برای اسکاتلند محسوب می‌شود.

حزب ملی‌گرایان اسکاتلند و هواداران این حزب، حركتي با عنوان "بله" به راه انداخته‌اند تا بتوانند تعداد بیشتری را برای موافقت با این همه‌پرسی همراه کنند.

اسکاتلند یکی از مليت‌های ثروتمند بریتانیاست و استقلال آن  می‌تواند از دست‌رفتن یکی از مهم‌ترین منابع درآمد بریتانیا را در پي داشته‌باشد.به همين دليل دولت انگليس با دادن وعده‌هاي مختلف و در مواردي تهديد، سعي دارد اسكاتلندي‌ها را از اين حركت منصرف كند.

بنا به گزارش اسكاي‌نيوز،دنی الکساندر، وزیر خزانه‌داری انگليس در این‌باره می‌گوید: "در صورتی‌که با هم متحد بمانیم، اسکاتلند از آینده‌ای امن‌تر، اقتصادی قوی‌تر و جامعه‌ای پیشرفته‌تر برخوردار خواهد بود چرا که به‌عنوان بریتانیا کبیر می‌توانیم منابع و خطرات را تقسیم کنیم."

کد خبر 262145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha