رضا کربلایی: مالیات بر ارزش افزوده، پس از گذشت چند سال از اجرای قانون، هنوز برای برخی ابهام دارد و افزوده‌شدن ۲درصدی به نرخ ۶درصدی سال گذشته از سوی مجلس، شاید برای بسیاری از مردم شوک‌‌آور بوده است.

فروشگاه

شوكي كه رئيس سازمان امور مالياتي آن را رد نمي‌كند، اما معتقد است قانون ابهام ندارد و منتقدان و معترضان بايد قانون را اجرا كنند.به گزارش همشهري، نرخ ماليات بر ارزش افزوده در سال‌جاري به 8درصد رسيد كه براساس قانون بودجه امسال، درآمدي يك‌درصدي از افزايش 2درصدي در سال‌جاري براي بهبود وضعيت سلامت مردم هزينه خواهدشد.

اين گزارش مي‌افزايد: انتقاد و اعتراض نسبت به قانون ماليات بر ارزش افزوده در سال‌جاري، پس از چند سال آرامش دوباره با پيشتازي برخي آهن‌فروشان و طلافروشان كليد خورد، اما دولت از مناقشه بين معترضان و سازمان امور مالياتي كنار كشيد تا در نهايت طرفين دعوا بر سر اجراي قانون به گفته علي عسكري رئيس سازمان امور مالياتي كنار بيايند. سؤال اين است كه آيا نرخ يكسان ماليات بر ارزش افزوده در ايران منطقي است؟ بسياري از كشورهاي جهان كه ماليات بر ارزش افزوده مي‌گيرند، نرخ‌هاي متفاوتي را براي كالاها و خدمات مختلف درنظر گرفته‌اند. اين در حالي است كه در ايران از همه كالاها و خدمات مشمول قانون، در سال‌جاري 8درصد ماليات بر ارزش افزوده گرفته مي‌شود.

رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين سؤال مي‌گويد: قانون ماليات بر ارزش افزوده در ايران يك نرخ را تعيين كرده است، اين قاعده در 52درصد كشورهايي كه ماليات بر ارزش افزوده مي‌گيرند، حاكم است، حدود 24درصد كشورها دونرخي هستند و 18درصد كشورها هم 3نرخ دارند و باقي كشورها هم 4يا بيشتر نرخي هستند. البته معاون مالياتي وزير اقتصاد بر اين نظر است كه نرخ ماليات بر ارزش افزوده در ايران در عمل 2نرخي است. عسكري توضيح مي‌دهد: بسياري از كالاها و خدمات ضروري و معيشتي مردم، مشمول نرخ مالياتي صفر هستند، مثل مطبوعات، كتاب، كالاهاي اساسي، مسكن و تجهيزات ماهواره‌اي، تحقيقات و... كه معافيت مالياتي دارند و اصلا خيلي از كشورها نرخ صفر مالياتي ندارند.

بررسي نرخ ماليات بر ارزش افزوده در كشورهاي مختلف جهان نشان مي‌دهد كه بسياري از كشورها به جاي اعمال معافيت ماليات بر ارزش افزوده، از همه يا بخش زيادي از كالاها و خدمات مصرفي مردم ماليات مي‌گيرند، اما نرخ آن بسته به اهميت آن در سبد خانوار متغير است. به‌عنوان نمونه نرخ پايه ماليات بر ارزش افزوده در تركيه 18درصد است اما براي مواد غذايي و كتاب 8درصد از ميزان نرخ پايه كم مي‌شود.

کد خبر 261963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha