یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان استرالیایی با کمک گرفتن از دوربین‌های حرارتی دلیل رفتار مشهور کوآلاها را که به انجام همیشگی آن شهره هستند دریافتند: خرس‌های کوآلا درختان را بغل می‌کنند تا خود را خنک کنند.

کوالا


براساس گزارش ساينس‌ديلي، به نظر مي‌آيد تنه درختان 12 درجه نسبت به هواي اطراف تفاوت درجه داشته و خنك‌تر است و هرچه درجه حرارت هوا افزايش يابد، اشتياق كوآلاها نيز براي در آغوش كشيدن درختان بيشتر خواهد شد.

در مقابل، زماني كه هوا سردتر مي‌شود، اين جانداران كيسه دار به ميان شاخه‌هاي بالايي درختان و در ميان برگها پناه برده و از برگ درختان تغذيه مي‌كنند.

کوالا

به گفته محققان دانشگاه ملبورن، اگر انسان از ديد حرارتي برخوردار بود، دليل اين رفتار كوالاها برايش آشكار مي‌بود، زيرا كوالاها در خنك‌ترين قسمت تنه درختان نشسته و آن را بغل مي‌زنند و با اين‌كار حجم زيادي آب را در بدن حفظ مي‌كنند.كوالاها معمولا از طريق له‌له زدن خود را خنك مي‌كنند، عملياتي كه باعث مي‌شود بخار آب از طريق زبان آنها از بدن دفع شود، اما نشستن در نقطه خنك درختان به حفظ اين آب كمك مي‌كند.

مدل‌سازي‌ها نشان مي‌دهند در آغوش كشيدن درخت مي‌تواند ميزان از دست رفتن آب را در بدن اين جانداران به نيم برساند. همچنين دليل علاقه شديد كوالاها از تنه درختان اقاقيا، گياهي كه از آن تغذيه نمي‌كنند، خنك‌تر بودن بدنه اين درخت نسبت به تنه درخت آوكاليپتوس است.

دانشمندان دليل خنك بودن تنه درختان را جريان داشتن آب‌هاي زيرزميني در داخل تنه درخت مي‌دانند، از آنجايي كه دماي آبهاي زيرزميني مانند دماي هوا نوسان ندارد، مي‌تواند دماي تنه درخت را ثابت و خنك نگه دارد.

کد خبر 261875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha