شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه ترین نقاشی‌های بیژن اخگر عصر جمعه ١٦ خرداد بر روی دیوار گالری اثر ارائه شدند.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهري آنلاين، «داير / باير ٣» عنوان این نمایشگاه است که اخگر در آن دوازده اثر با سه تكنيك رنگ روغن روى بوم، رنگ و روغن و کلاژ روی بوم و طراحی و کلاژ روی بوم در معرض تماشا قرار داده است.

او در این مجموعه که از سال ١٣٨٦ تاکنون بر روی آن متمرکز است، معناها و نماهايى تازه از مفاهيمى اجتماعى را با سوژه قرار دادن اتوبوسی که اغلب در آثارش با رنگ قرمز آن را به تصویر می‌کشد، بازگو مى‌كند.

اخگر در مورد تفاوت هایی که مجموعه «داير / باير ٣» با آثار قبلی اش دارد گفت: «حدود هفت سال است که بر روی این مجموعه کار می‌کنم، این مجموعه ابتدا با طراحی هایی با ابعاد کوچک شروع شد و بعد نقاشی هایی با ابعاد 70×100 سانتی متر ادامه يافت.

در دوره اول آثار «داير/باير» بیشتر درگیر جنبه های فرمال سوژه بودم و در ادامه تصمیم گرفتم اتوبوس را به عنوان یک پرسناژ در موقعیت های مختلفی قرار دهم، همین امر باعث شده تا آثارم در این نمایشگاه تفاوت های زیادی با آثار قبلی ام داشته باشد».

از مهم ترین تفاوت هایی که آثار تازه اخگر در این نمایشگاه با آثار قبلی دارند، بزرگ تر شدن ابعاد آثار و بیانگرا تر شدن کارهاست.

او در حقیقت در این آثار اتوبوس را مانند انسان، گروه و عده ای در نظر گرفته است که موقعیت های مختلف زندگی را تجربه می‌کنند، گاه بر اساس گرایشات خودآگاه و ناخودآگاه هنرمند موقعیت ها و تجربه ها تلخ و تاریک اند و گاه برعکس آن را در تابلوهایش به تصویر می‌کشد.

او اضافه کرد: «در این مجموعه سعی کرده ام نوعی تلفیق و ترکیب از فرم سوژه مورد نظر و بخش معنایی کار داشته باشم.

بخش معنایی کار مربوط به جنبه هایی از اثر می‌شود که الزاما به اتوبوس به عنوان یک وسیله نقلیه نگاه نمی‌کند بلکه به ذات هنر اشاره دارد و سعی می‌کند نوعی جاندارپنداری در مورد امور مختلف انجام گیرد.

از این رهگذر است که هنرمند می‌تواند برای مثال با یک اتوبوس یا یک شی ء مانند یک انسان، شخصیت، گروه و جامعه برخورد کند و بازتاب و انعکاس های مختلفی نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارد داشته باشد».

آثار اخگر در این نمایشگاه دو دسته اند: یکی شامل اتوبوس هایی می‌شود که تصادفی، سوخته، زوار دررفته و داغون اند و دیگری آثاری شبیه به نقشه های Google map هستند، در این آثار هنرمند با دادن کد های مختلف رویدادهای مد نظرش را به روشی دیگر پیگیری کرده است.

اخگر معتقد است: «آثاری که در این نمایشگاه شبیه به نقشه هستند، جنبه های اجتماعی موضوع را بررسی می‌کنند.

این آثار تا اندازه ای از کنش و برهم کنش هنری به معنای خالص آن دور می‌شوند و به نوعی جهت گیری اجتماعی دارند».

در واقع او در این آثار از الگوی گرافیکی آمار استفاده کرده است تا نشان دهد در طول یک سال در یک بخش از ایران چه اتفاقاتی افتاده است.

کلمه «خواسته» ديگر نشانه تصويرى اخگر در «داير / باير ٣» است كه می‌توان آن را در اغلب آثار او دید؛ اخگر در این مورد گفت: «خواسته» در این آثار شخصیتی است که تحت تعقیب است.

در واقع شخصیت «Wanted» است که در فیلم ها وسترن عکس آن را چاپ می‌کردند و به دیوار می‌زدند.

این تصویر از کودکی در ذهن من باقی مانده است و در اغلب آثارم با من همراه است. گاهی سعی کرده ام این اتوبوس ها را به شکل شخصیت هایی ناآرام به تصویر بکشم، موجودی خطرناک که هم خودش در تنش است و هم دیگران را در تنش قرار می‌دهد».

اين آثار تا ششم تیرماه بر روى ديوار گالری اثر است و علاقمندان مى‌توانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه ساعات 11 تا 20 و جمعه ها ساعات 16 تا 20 (نگارخانه شنبه ها تعطيل است) از این آثار در گالرى اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره 16 دیدن كنند.

کد خبر 261757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha