هفته گذشته تعداد سهامدارانی که در طول ۷۵ روز گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند از مرز یک میلیون نفر عبور کرد اما با وجود مشارکت گسترده مردم بازار سهام از ابتدای سال تاکنون با ۵درصد زیان مواجه شده است.

بورس

به گزارش همشهري، هرقدر روند رو به رشد شاخص بورس تهران در سال92 اعجاب آور بود امسال آمار‌هاي مربوط به ارزش معاملات و ميزان مشاركت سهامداران تعجب كارشناسان را برانگيخته است. سال گذشته بازده 127درصدي بورس در 10‌ماه همه را شگفت زده كرده بود.

امسال هم تعداد سرمايه‌گذاران و ميزان معاملاتي كه در اين مدت انجام داده‌اند جالب توجه بوده است. پارسال در طول 12‌ماه 5ميليون‌و700هزار نفر در بورس سرمايه‌گذاري كردند اما امسال در كمتر از 3‌ماه تعداد سرمايه‌گذاران بورس از مرز يك ميليون نفر عبور كرد و به يك ميليون و 8هزار نفر رسيد.

اين تعداد سرمايه‌گذار تا هفته گذشته 22هزارو356 ميليارد تومان سهام در بورس خريده‌اند، اين ميزان معادل 6.8ميليارد دلار است.
به‌نظر مي‌رسد با ادامه چنين روندي همه ركورد‌هاي قبلي بورس شكسته شود، اما با وجود رشد نماگر‌هاي مربوط به حجم و ارزش معاملات شاخص‌هاي بورس روند نزولي در پيش گرفته‌اند.

زيان 5درصدي سهامداران

آمار‌هاي بورس تهران نشان مي‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتداي سال تاكنون به‌طور ميانگين با 5درصد زيان مواجه شده‌اند. اگر بخواهيم ميزان زيان سهامداران را از نيمه دوم دي‌ماه سال گذشته تاكنون محاسبه كنيم اين مقدار حتي به مرز 9 درصد هم مي‌رسد چرا كه شاخص كل بورس تهران در 15دي ماه92 به 89هزارو500 واحد يعني بالاترين نقطه تاريخي خود رسيدو از آن زمان به بعد شروع به نزول كرد. در 2‌ماه پاياني سال گذشته نيز اين شاخص نزديك به 4درصد نزول كرده بود.

شاخص بورس تهران كه از محاسبه سود نقدي شركت‌هاي بورس و افزايش قيمت سهامشان محاسبه مي‌شود بيانگر ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس است.از آن تاريخ تاكنون ارزش كل بورس تهران 46هزار ميليارد تومان معادل 14ميليارد دلار نزول كرده است و از 406هزار ميليارد تومان به 360هزار ميليارد تومان رسيده است. 

کد خبر 261639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha