همشهری آنلاین: بلومبرگ اعلام کرد: با وجودی که حجم مبادلات تجاری اروپا با ایران کماکان ۲۰ برابر حجم تجارت آمریکا با ایران است، اما در طول سه سال گذشته، همکاری‌های تجاری ایالات متحده با ایران ۳۵ درصد افزایش یافته است.

ایران اتحادیه اروپا

به گزارش ايرنا، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یکی از مسئولان اروپایی گفت: در حالی که شرکت‌های اتحادیه اروپا قربانی قوانین مربوط به اجرای تحریم علیه برخی از کشورها می‌شوند و بانک‌های اروپایی به خاطر نقض تحریم‌ها تنبیه و جریمه می‌شوند، منصفانه نیست که صادرات آمریکا، که بیشتر مواد خوراکی و دارویی و تجهیزات درمانی را شامل می‌شود، افزایش پیدا کند.

این منبع خبری افزود: ماریت شاکه، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا، در پاسخی کتبی به پرسش بلومبرگ در این زمینه گفت: ˈتحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاثیرات نامطلوب ناخواسته‌ای روی فعالیت‌های تجاری اروپا گذاشته استˈ.

وی که در کمیته روابط خارجی و تجارت بین‌المللی پارلمان اروپا نیز عضویت داشته و ماه دسامبر گذشته به ایران سفر کرده بود، همچنین می‌گوید: ˈاتحادیه اروپا باید نگرانی خود را در این مورد به ایالات متحده منتقل کند چرا که حجم تجارت اتحادیه اروپا با ایران 77 درصد کاهش داشته اشت.ˈ

بلومبرگ در این گزارش به آماری که خود بر مبنای گزارش‌های اداره آمار فدرال ایالات متحده تهیه کرده، استناد کرده است. جزئیات این آمار در گزارش درج نشده، اما اطلاعات اداره آمار آمریکا از روند صعودی صادرات آن کشور به ایران در چند سال اخیر حکایت می‌کند.

این شبکه خبری آمریکایی افزود: صادرات ایالات متحده به ایران در سال 2010 معادل 211 میلیون و 400 هزار دلار بود و این رقم در سال 2011 به بیش از 233 میلیون دلار، در سال 2012 به بیش از 251 میلیون دلار و در سال 2013 حدود 312 میلیون و 800 هزار دلار رسید.

عمده کالاهای وارداتی ایران از آمریکا، برنج، خمیر کاغذ، سویا، لبنیات، تخم مرغ، تجهیزات پزشکی و دارویی بوده است.

کد خبر 261623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha