مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

اصغر اصغری: خرداد که به نیمه نزدیک می‌شود میلیون‌ها عاشق راه انقلاب از سراسر جهان به میعادگاه تهران می‌آیند تا سلامی دوباره به روح‌خدا بدهند.

روح الله

آنها مي‌آيند تا بگويند به انقلاب و آرمان‌هاي والايش پايبندند و راه امام‌شان را ادامه خواهند داد. سال‌ها گذشته و حادثه‌ها آمده و رفته اما ذره‌اي از اين محبت مردمي نسبت به امام راحل كاسته نشده است. حرم مطهر امام‌خميني(ره) در روزهاي چهاردهم و پانزدهم امسال باز ميزبان عاشقان راه روح‌الله است. اين گزارش به شما كمك خواهد كرد تا مسيرهاي رسيدن به اين ميعادگاه را بهتر بشناسيد و از خدمات متنوع نهاد‌ها و سازمان‌ها براي برگزاري هر چه بهتر مراسم مطلع شويد.

درهاي ورودي به محل مراسم

اگر از جاده قديم تهران- قم به مراسم مي‌رويد بايد از باب الرضا(ع) و باب الزهرا(س) وارد بهشت‌زهرا(س) شويد و به حرم مطهر برويد يا اينكه مي‌توانيد از جاده ارتباطي بزرگراه خليج‌فارس و جاده قديم تهران- قم استفاده كنيد و خودتان را به درهاي ضلع شمالي برسانيد. اگر از بزرگراه بهشت‌زهرا(س) و ايستگاه متروي شاهد استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد از در اصلي بهشت‌زهرا(س) كه همان باب‌الشهداست به سمت حرم مطهر برويد. باب‌السلام، باب‌الندبه، باب‌‌الرحمه و باب‌المغفره در همين ضلع شمالي قرار دارند كه به‌ترتيب نزديك‌ترين و دورترين درهاي ضلع شمالي به حرم مطهر هستند. اگر هم از بزرگراه خليج‌فارس براي رسيدن به مراسم استفاده مي‌كنيد بهترين پيشنهاد اين است كه خودروتان را در پاركينگ‌هاي غربي اين بزرگراه پارك كنيد و از طريق زيرگذر حرم مطهر به محل برگزاري مراسم برويد.

پاركينگ خودروها اينجاست

به آنهايي كه ساكن تهران هستند توصيه مي‌كنيم از وسايل نقليه عمومي براي رسيدن به حرم استفاده كنند اما براي افرادي كه به هر دليلي مي‌خواهند با وسايل شخصي‌شان به حرم بروند يا از شهرستان‌ها راهي پايتخت مي‌شوند هم تداركاتي ديده شده است. پليس راهور تهران، ۱۰ پاركينگ بزرگ را در نقاط مختلف حرم براي ۳۰ هزار دستگاه خودرو و اتوبوس تعبيه كرده است. عمده اين پاركينگ‌ها در ضلع غربي، شمالي و جنوبي حرم واقع شده‌اند. از حدود ۱۰ كيلومتر مانده به حرم‌مطهر، پلاكاردهايي براي راهنمايي مسير اتوبوس‌هايي كه از شهرستان‌ها به سمت تهران مي‌آيند نصب شده تا مسير پاركينگ را بهتر شناسايي كنند. محل استقرار اتوبوس‌هايي كه از شهرستان‌ها مي‌آيند هم به‌صورت نقشه به ستادهاي هر شهر اعلام شده است.

بزرگراه‌هايي براي رسيدن به حرم

تقريبا در ۳ ضلع شمال، شرق و غرب حرم مطهر حضرت امام(ره) بزرگراه‌هايي وجود دارد كه دسترسي شما را به مراسم‌ راحت‌تر مي‌كنند. يادتان باشد كه در اوج شلوغي‌هاي روز ۱۴ خرداد كه مراسم سالگرد برگزار مي‌شود، پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ برخي از دسترسي‌ها را محدود مي‌كند. اين محدوديت‌ها از قبل برنامه‌ريزي شده است اما اجراي آن بستگي به ميزان ترافيك دارد. بزرگراه شهيد رجايي(جاده قديم تهران- قم) در ضلع شرقي بهشت‌زهرا(س) تقريبا دورترين بزرگراه براي دسترسي به حرم است. بزرگراه بهشت‌زهرا(س) هم در ضلع شمالي حرم قرار دارد كه شما را مستقيم به در اصلي بهشت‌زهرا(س) مي‌رساند. بزرگراه خليج‌فارس(قم) هم در غرب بهشت‌زهرا(س) و در نزديك‌ترين نقطه به حرم مطهر قرار دارد. بيشتر محدوديت‌هاي ترافيكي و بسته شدن دسترسي‌ها در بزرگراه خليج‌فارس و بزرگراه بهشت‌زهرا(س) اجرا خواهد شد.

مترو، خط يك

اولين و اصلي‌ترين وسيله نقليه عمومي پيشنهادي ما براي حضور در حرم حضرت امام(ره) مترو است. آنهايي كه مي‌خواهند با اين وسيله نقليه خودشان را به بهشت‌زهرا(س) برسانند، از نخستين ساعات صبح روز چهاردهم مي‌توانند خودشان را از هر يك از ايستگاه‌هاي مترو به خط يك برسانند. شما پس از رسيدن به خط يك، سوار قطارهاي حرم مطهر شويد و سريع و مطمئن به ميعادگاه عاشقان برسيد. ايستگاه‌هاي شاهد و حرم مطهر درست در نزديكي مرقد امام(ره) واقع شده‌اند. البته ايستگاه شاهد كمي دورتر و در انتهاي بزرگراه بهشت‌زهرا(س) قرار دارد و ايستگاه متروي حرم در فاصله چند صدقدمي از حرم. استفاده از خطوط مترو در روز چهاردهم خرداد رايگان است. براي برگشت هم دوباره مي‌توانيد به اين دو ايستگاه مراجعه كنيد. فاصله زماني رسيدن قطار‌ها به ايستگاه‌ها در روز چهاردهم به كمترين زمان ممكن خواهد رسيد.همچنين مترو خط يك از ساعت ۲۲:۳۰ سيزدهم خرداد تا ۵:۳۰ بامداد ۱۴ خرداد كه زمان تعطيلي مترو است نيز از حرم مقدس عبدالعظيم حسني(ع) تا حرم مطهر امام خميني(ره) سرويس‌دهي مي‌كند.

تاكسيراني در خدمت زائران

تاكسي‌هاي پايتخت هم ازجمله وسايل نقليه عمومي هستند كه نقش عمده‌اي در جابه‌جايي زائران روز چهاردهم خرداد به‌عهده دارند. بنا به اعلام سازمان تاكسيراني، 300 دستگاه تاكسي‌ون نسبت به جابه‌جايي زائران از پايانه‌هاي تاكسيراني مستقر در محدوده حرم به سمت ايستگاه‌هاي مترو و از آنجا به طرف مرقد مطهر حضرت امام‌خميني(ره) و بالعكس فعال خواهند بود. حدود 2100 تاكسي نيز از ساعت 5صبح روز چهاردهم مسافر‌ها را در مسيرهاي باقرشهر، صالح‌آباد و بزرگراه خليج‌فارس به سمت حرم مطهر جابه‌جا مي‌كنند. همچنين ستاد گمشدگان سازمان تاكسيراني چندين تابلو را در نقاط مختلف حرم مطهر نصب كرده تا به آنهايي كه مسيرشان را گم كرده‌اند يا براي بازگشت به خانه با مشكل مواجه شده‌اند خدمت‌رساني كنند.

اتوبوسراني در سراسر شهر

امسال شركت واحد اتوبوسراني با حداكثر توان خود در خدمت زائران حرم امام(ره) خواهد بود. قريب به 2هزار دستگاه اتوبوس ويژه براي بيست‌وپنجمين سالگرد ارتحال حضرت امام‌خميني(ره) درنظر گرفته شده تا زائران از 70 نقطه شهر تهران راحت‌تر به بهشت‌زهرا(س) برسند. اين اتوبوس‌ها در پايانه‌هاي بزرگ شهري، ميادين اصلي و تقاطع‌هاي معروف پايتخت وظيفه رفت و برگشت مهمانان را به‌عهده دارند. ضمنا شما مي‌توانيد با‌‌ همان اتوبوسي كه از مبدا سوارش شده‌ايد دوباره به خانه برگرديد. ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس نيز براي جابه‌جايي زائران در اختيار سپاه محمد رسول‌الله قرار داده شده و اتوبوسراني تهران ۶۰۰ دستگاه اتوبوس براي همپوشاني سيستم حمل‌ونقل درنظر گرفته است.درضمن هنگام پياده شدن از اتوبوس‌ها، بروشورهاي كوچكي به شما داده خواهد شد كه در اين بروشورها، شماره همراه راننده و شماره پاركينگ قيد شده است. با داشتن اين اطلاعات، براي برگشت مشكلي نخواهيد داشت.

مديريت سوانح ترافيكي

نگران سوانح ترافيكي در روزهاي شلوغ ۱۴ و ۱۵ خرداد در اطراف حرم مطهر نباشيد. بروبچه‌هاي جمعيت هلال احمر در پيش و پس از سالگرد ارتحال امام(ره) در بيش از ۱۰۰ پست سيار در محورهاي منتهي به تهران مستقر خواهند شد تا درصورت نياز به كمك سانحه ديدگان بيايند. همچنين براي هماهنگي بيشتر، ۱۲ گروه ارتباطات راديويي به همراه يك خودروي فرماندهي در حرم مطهر امام راحل مستقر خواهند شد. علاوه بر اين‌ها، ۴ گروه واكنش سريع امدادي درمحل استقرار بالگرد‌ها در حرم مطهر و مسيرهاي منتهي به آن آمادگي دارند تا درصورت بروز هر مشكلي، خودشان را سريع به محل حادثه برسانند. ۵۰ گروه امدادگر موتورسوار در محدوده حرم مطهر امام(ره) حاضر هستند تا در خدمت‌رساني سرعت عمل را افزايش دهند. حضور ۴۰ هزار بسيجي براي كمك‌رساني و حفظ امنيت و سلامت مهمانان اين مراسم پرشور از ديگر برنامه‌ريزي‌هايي است كه به اجرا درخواهد آمد.

نمايشگاه‌هايي در مسير حرم

در مسير رفتن به حرم مطهر، مي‌توانيد از خدمات ايستگاه‌هاي فرهنگي هم استفاده كنيد. نمايشگاه‌هاي مختلف فرهنگي در محدوده حرم حضرت امام‌خميني(ره) يكي از مهم‌ترين و پرمخاطب‌ترين ويژه‌برنامه‌هاي هر سال به‌حساب مي‌آيد. در اين نمايشگاه‌ها بسته‌هاي فرهنگي شامل مستند «امام دل‌ها» در ۳۰‌قسمت، مستند روايي مبتني بر اسناد و مدارك ساواك، مستند امام و جوانان و مستند ۱۵خرداد ارائه مي‌شود. همچنين توزيع ۱۰ ويژه‌نامه با عنوان امام خميني‌(ره)، انتشار ۱۲ عنوان كتاب از آثار ايشان، رونمايي از مجموعه موسوعه امام‌خميني(ره) در ۵۰ جلد و رونمايي از ۱۷ جلد اسناد ساواك با موضوع معرفي ياران حضرت امام(ره)، معرفي ۱۰ نرم‌افزار از آثار ايشان و برگزاري نشست‌ها و همايش‌هاي تخصصي از ديگر رويكردهاي فرهنگي اين ايستگاه‌ها خواهد بود.

محدوديت ترافيكي كاميون‌ها

از آنجايي كه ده‌ها هزار دستگاه اتوبوس و خودرو در اين روزها راهي حرم مطهر مي‌شوند، پليس راهنمايي و رانندگي مجبور است محدوديت‌هاي ترافيكي را در اطراف حرم و جاده‌هاي منتهي به آن اعمال كند. از ساعت ۲۴ روز سيزدهم خرداد، تردد كاميون و وسايط نقليه سنگين در محور جاده قديم قم - تهران از سه‌راهي سلفچگان به سمت تهران تا پايان مراسم ممنوع است و رانندگان مي‌توانند از محور سلفچگان آزاد‌راه تهران - ساوه به‌عنوان مسير جايگزين استفاده كنند. ضمن اينكه تردد كاميون‌ها در طول جاده قديم قم مسير شمال به جنوب و بالعكس ممنوع است. ورودي مهمانان داخلي و خارجي از مسير بزرگراه خليج‌فارس قبل از عوارضي و با ايجاد يك دوربرگردان تعيين شده است. همچنين محدوديت تردد براي كاميون‌ها در محور آزادگان از سه‌راهي افسريه در شرق و جاده مخصوص كرج در غرب اعمال مي‌شود.

چه زماني به حرم مطهر برويم؟

مراسم روز چهاردهم خرداد امسال از ساعت ۹ صبح در جوار حرم مطهر حضرت امام(ره) آغاز مي‌شود. اين مراسم ۲سخنران ويژه خواهد داشت. حاج سيدحسن خميني، يادگار ارزشمند امام راحل به‌عنوان ميزبان مجلس از ابعاد شخصيتي آن عزيز سفر كرده خواهند گفت. پس از اين سخنراني، همه گوش جان مي‌سپارند به بيانات ارزشمند مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي. سخنراني‌هاي ويژه اين روز، همچون سنوات گذشته از شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني و راديويي به‌صورت زنده پخش خواهد شد. علاوه بر سخنراني‌هاي روز چهاردهم خرداد، ويژه برنامه ديگري هم در شب چهاردهم برگزار مي‌شود كه سخنران اصلي آن دكتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشور است. مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام‌خميني(ره) در صحن آقا مصطفي خميني و در حرم حضرت امام(ره) برگزار مي‌شود.

دكتر و درمانگاه، حاضر و آماده!

وقتي قرار باشد بيش از يك‌ميليون نفر به حرم مطهر بيايند لازم است تمهيداتي هم براي حفظ سلامتي آنان درنظر گرفته شود. امسال ۴بيمارستان صحرايي در نقاط مختلف حرم وظيفه خدمت‌رساني را عهده‌دار خواهند بود. همچنين ۲۰‌واحد درمانگاه مجزا ويژه خواهران و برادران به‌علاوه ۲۵۰ دستگاه آمبولانس براي امدادرساني سريع در محدوده حرم‌مطهر مستقر مي‌شوند.

 

کد خبر 261446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha