آخرین تمهیدات مدیریت شهری برای کنترل حمل‌ونقل و ترافیک اطراف حرم مطهر امام خمینی(ره) در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد اعلام شد.

حرم سالگرد ارتحال

بهره‌گیری از 4هزار اتوبوس شهری، 408 قطار مترو و خدمت‌رسانی 300ون در مسیرهای باقرشهر، ‌صالح‌آباد و عوارضی قم تا حرم مطهر به زائران تنها بخشی از اقدامات شهرداری تهران برای برگزاری هرچه بهتر مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است. همچنین خدمت‌رسانی به زائران تهرانی که از مترو و اتوبوس به مقصد حرم مطهر استفاده کنند، رایگان خواهد بود.
این خبرهایی بود که در آخرین جلسه کمیته حمل‌ونقل ستاد برگزاری ارتحال امام راحل مطرح شد. دیروز این نشست به ریاست علی چناری، معاون اجرایی سازمان کنترل ترافیک برگزار و در آن بر هماهنگی تمامی بخش‌های شهری تأکید شد.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، 300دستگاه ون در 4مسیر سه‌راه باقرشهر تا حرم، پل شهید صنیع خانی تا حرم، درب قدیم بهشت زهرا(س) تا حرم و پارکینگ شماره9 تا حرم در روز 14خرداد‌ماه زائران را در محدوده حرم مطهر جابه‌جا می‌کنند.

در بخش مترو نیز از ساعت 5 تا ساعت 9 صبح روز چهاردهم خدمات رسانی مترو با سرفاصله 5دقیقه‌ای خواهد بود اما باتوجه به اینکه حجم مسافر در مسیر رفت و برگشت بسیار زیاد است سرفاصله حرکت قطارها به 4دقیقه کاهش می‌یابد که درصورت ازدحام مسافر با پوشش قطارهای فوق‌العاده سرفاصله حرکت قطارها به زیر 4دقیقه خواهد رسید. خدمات رسانی تمامی خطوط مترو در روز چهاردهم خرداد‌ماه رایگان بوده و واحدهای امنیتی و فنی به‌منظور رسیدگی، در ایستگاه‌های مترو مستقر می‌شوند. در حالت عادی 253حرکت قطارمترو در حرم مطهر انجام می‌شود که این حرکت‌ها در روز 14خرداد به 408 خواهد رسید.

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در 3مقطع زمانی از روز 13خرداد و عصر روز ارتحال جابه‌جایی مسافران را در شهر برعهده خواهد داشت که 2هزارو 100دستگاه اتوبوس از 70محله، میدان و شهرک شهر تهران جابه جایی زائران را صورت می‌دهند. همچنین 1300دستگاه اتوبوس در اختیار نهادهای فرهنگی و 600دستگاه به‌عنوان ذخیره آماده خدمت‌رسانی خواهند بود.

از سویی پارکینگ 6هزار مترمربعی با جانمایی 13هزارو200 خودرو و اتوبوس اختصاص یافته است. در عین حال با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بیشترین سرگردانی مربوط به اتوبوس‌های استان‌ها بوده، پارکینگ ویژه‌ای برای استان‌ها درنظر گرفته شده که با نصب بنرها مسیرهای پارکینگ اطلاع‌رسانی می‌شود. تردد عابران پیاده در بزرگراه‌ها نیز ایمن‌سازی‌ شده به‌طوری‌که در محدوده باقرشهر و صالح‌آباد تمامی معابر عابر پیاده اصلاح و ایمن‌سازی‌ شده است. در محدوده پل کهریزک و صالح آباد نیز پیش از این مشکلات ترافیکی و ایمنی وجود داشت که امسال با نصب علائم ایمنی مشکلات ترافیکی این محدوده برطرف شده است. در عین حال جلوگیری از حضور دستفروش‌ها به‌صورت متمرکز صورت می‌گیرد.

توزیع 300هزار محصول فرهنگی

300هزار محصول فرهنگی بین زائران حرم حضرت امام‌خمینی(ره) توزیع می‌شود. به گفته عبادالله رمضانی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، برنامه‌های مدیریت شهری در ایام ارتحال حضرت امام در چند بخش فرهنگی انجام می‌شود. مرحله نخست برنامه‌هایی است که در فضای شهر انجام می‌شود مانند فضا‌سازی‌ سیمای شهر، نصب تابلوها، بنرها و پرچم که موجب می‌شود شهر حال‌وهوای ارتحال به‌خود بگیرد.

بخش بعدی برنامه‌ها مربوط به مراکز فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که در قالب شب‌های شعر با حضور شعرا و دوستداران شعر، هنر و ادبیات، شب‌های خاطره، نشست‌های معرفتی و شناختی و کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی دینی به‌مدت یک هفته اجرا خواهد شد. همچنین 6 ایستگاه بزرگ فرهنگی در محدوده حرم مطهر در روزهای چهاردهم و پانزدهم خرداد در فضایی به وسعت 12هزار مترمربع مستقر می‌شوند و به زائران خدمات فرهنگی در قالب 300هزار محصول ارائه می‌کنند.

کد خبر 261130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز