رضا کربلایی : ۲ مقام مسئول در بانک مرکزی از ثبات پایدار نرخ ارز بدون دخالت بانک مرکزی و تزریق ذخایر ارزی کشور به بازار به‌عنوان اصلی‌ترین استراتژی ارزی دولت جدید خبر دادند و با اشاره به کاهش نرخ تورم اردیبهشت‌ماه به اندکی بیش از ۳۰درصد تأکید کردند که در سیاست‌های پولی و بانکی تجدیدنظر می‌شود.

ارز

پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي و مسعود نيلي رئيس پژوهشكده پولي بانك مركزي در گفت‌وگوي مشترك با خبرنگاران اظهار كردند كه بانك مركزي دنبال ثبات ارزي است نه تثبيت نرخ ارز و يكسان‌سازي نرخ ارز در اولويت آينده و پس از مهار تورم قرار دارد. به گفته فرهاد نيلي، ثبات پايدار در بازار ارز و خروج غيرتورمي اقتصاد ايران در ركود سنگين، اصلي‌ترين جهت‌گيري سياست‌هاي پولي بانك مركزي است.

معاون اقتصادي بانك مركزي با بيان آنكه هيجانات از بازار ارز تخليه شده، افزود: بانك مركزي از روند باثبات در بازار ارز حمايت مي‌كند و در دولت جديد بدون رويكردهاي قبلي مانند پيش‌فروش سكه، عرضه سكه و ارز در بازار سياستگذاري مي‌كند.

فهرست بدهكاران بزرگ هر بانك در دستگاه قضا

معاون اقتصادي بانك مركزي در مورد اعلام اسامي بدهكاران بزرگ بانكي گفت: بانك مركزي نسبت به مطالبات معوق بانكي حساسيت دارد، به‌طوري كه اخيرا اسامي 20بدهكار عمده هر بانك كه در مرحله حقوقي بودند، توسط رئيس‌كل بانك مركزي به رئيس قوه قضاييه ارجاع شده تا اقدامات بعدي براي آنها صورت گيرد. وي در مورد تعيين نرخ سود تسهيلات بانكي نيز گفت: بانك مركزي توازن بين نرخ و دسترسي به تسهيلات را مدنظر دارد. همچنين درنظر دارد كه نرخ‌هاي سود متناسب با اقتضائات كلان كشور و كاركردهاي آن تعيين شود، اين در حالي است كه بانك‌ها به سمت عقود مشاركتي حركت كردند و به عقود مبادله‌اي كمتر توجه داشتند.

بانك‌ها فصلي رتبه‌بندي مي‌شوند

رئيس پژوهشكده پولي و بانكي از دستور رئيس‌كل بانك مركزي براي رتبه بندي فصلي بانك‌ها خبر داد و گفت: با سياست‌هاي جديد بانك مركزي3.2درصد نقدينگي پنهان سال92 كه مربوط به شفاف‌سازي‌ نقدينگي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري است، شفاف‌سازي شد درحالي‌كه پيش از اين نقدينگي مربوط به بانك‌ها و مؤسسات اعتباري اعلام نمي‌شد. وي با اعلام اينكه در ستاد اقتصادي دولت بحث خروج از ركود تورمي به‌عنوان سياست اقتصادي سال93 به تصويب رسيده است گفت: نياز به سرمايه در گردش براي توليد افزايش يافته است.

کد خبر 261219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha