یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی درباره افزایش عرضه ارز در بازار اظهار کرد: عرضه ارز در بازار به‌تدریج و مستقر خواهد بود و عرضه مقطعی نیست، این در حالی است که با گشایش‌هایی که انجام شده میزان ارز نیز افزایش یافته است.

ولی الله سیف

ولي‌الله سيف در سخنان خود در اين همايش همچنين تأكيد كرد: به‌منظور حفظ ثبات و آرامش بازار ارز، بانك مركزي تلاش دارد با استفاده از فرصت‌هايي كه روند كاهش محدوديت‌هاي استفاده از منابع، فراهم آورده، نسبت به افزايش عرضه ارز در اقتصاد اقدام كند. اين مقام ارشد بانك مركزي افزود: نگاه ما به مقوله ثبات بازار ارز، تثبيت نرخ ارز در يك سطح مشخص نيست، بلكه اعتقاد بر اين است كه نرخ ارز بايد در مسيري آرام و متناسب با تغييرات عوامل بنيادين خود در اقتصاد حركت كند. سيف تصريح كرد اين حركت بايد به لحاظ زمانبندي و ترتيبات، با اقتضائات و سياست‌هاي اقتصادي در حال اجرا تناسب داشته باشد و سير تعديل نرخ ارز نيز بايد با حداقل نوسان همراه بوده و از ايجاد تلاطم در بازار ارز جلوگيري شود.

رعايت نرخ سود توسط اكثربانك‌ها

رئيس‌كل بانك مركزي در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبني بر اينكه آيا برخي اظهارات نشان مي‌دهد كه تمامي بانك‌ها سودهاي سپرده‌هاي تفاهمي را اجرا نمي‌كنند؟ گفت: به هيچ وجه نمي‌شود توقع داشت كه سود سپرده‌ها به‌طور صد درصد از سوي تمامي بانك‌ها اجرا شود. اما با توجه به گزارش‌هاي كنترلي از سوي بانك مركزي در شعب بانك‌ها نشان مي‌دهد كه حدود 90درصد آنها سودهاي سپرده تفاهمي را رعايت مي‌كنند. سيف افزود: ‌طي بخشنامه‌اي از تمامي بانك‌ها خواسته‌ايم تا علاوه بر كنترل‌هاي بانك مركزي هر بانكي كه تخلف بانك ديگري را مشاهده كرد با مشخصات كامل به ما منعكس كرده تا آن را پيگيري كنيم. اين درحالي است كه اميدوارم عزم جدي نظام بانكي كشور براي ساماندهي سود سپرده‌هاي بانكي بتواند شرايط مثبت‌تري را در بازار پولي ايجاد كند. وي همچنين در مورد واريز قسط ششم دارايي‌ها گفت: اميدوارم ظرف چند روز آينده خبر واريز آن را اعلام كنيم.

اولويت نخست دولت و بانك مركزي

علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد، با تشريح شرايط ركود تورمي، افزايش نرخ تورم و كاهش نرخ رشد اقتصادي كم نظير در سال‌هاي اخير گفت: سياست اقتصادي دولت، عدم‌استقراض از بانك مركزي و حركت به سمت تورم تك‌رقمي است. ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي درباره منفي‌تر شدن نرخ رشد اقتصادي ايران در سال 91از منفي 8/5به 8/6درصد گفت: علت اين تغيير ناشي از بازنگري در ارزش افزوده بخش كشاورزي است و اگرچه نرخ رشد اقتصادي كشور كماكان منفي است، ليكن از شتاب ركود به نحو معني‌داري كاسته شده است.

مسكن مهر بدون پول بانك مركزي

قائم‌مقام بانك مركزي مواضع جديد اين بانك را براي مسكن مهر اعلام كرد و گفت: هيچ منابع جديدي از بانك مركزي به مسكن مهر ارائه نخواهد شد. به گزارش همشهري، اكبر كميجاني با اعلام اينكه دولت تكميل پروژه‌هاي ناتمام مسكن مهر را بدون پول پرقدرت بانك مركزي دنبال مي‌كند گفت: دولت تدابير ويژه‌اي را با كمك بانك مركزي براي تأمين منابع مالي مسكن مهر با مشاركت بانك مسكن درنظر گرفته كه بار تورمي نخواهد داشت.

كمبود پول براي وام ازدواج

قائم‌مقام بانك مركزي همچنين از ارائه پيشنهادي براي بهره‌گيري از منابع صندوق توسعه ملي براي تسهيلات قرض الحسنه به‌خصوص تسهيلات ازدواج خبر داد و گفت: اين پيشنهاد بايد به دولت ارائه شود و در بحث‌هاي كارشناسي درخصوص آن به جمع بندي برسيم. به گفته وي با توجه به صف طولاني يك ميليون و 140هزار نفري براي دريافت تسهيلات ازدواج به 6هزار ميليارد تومان منابع براي آن نياز است. كميجاني تأكيد كرد: تكاليف عظيم قانوني مربوط به سپرده‌هاي قرض‌الحسنه به بانك‌ها فرصت پرداختن به وام ازدواج را نمي‌دهند. دولت، مجلس و بانك مركزي درصدد يافتن راه‌هايي براي حل مشكل وام ازدواج هستند.

کد خبر 262672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha