رئیس‌کل بانک مرکزی در تحلیلی از عوامل داخلی و خارجی نوسان نرخ ارز از ابتدای سال‌جاری تأکید کرد: دامنه نوسان‌ها در بازار ارز که طی ۳‌ماه اخیر تا حدودی محسوس بوده، لزوماً توسط عوامل بنیادین اقتصاد حمایت نمی‌شود و با تغییر شرایط و اصلاح انتظارات، اصلاح و کاهش نرخ ارز در بازار امری کاملاً طبیعی است.

ولی‌الله سیف افزود: با کاهش عمق رکود اقتصادی و نیز گشایش‌های اخیر با رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم‌، انتظار می‌رود میزان صادرات غیرنفتی در ماه‌های آتی شتاب بیشتری به‌خود بگیرد و تراز بازرگانی گمرکی بدون نفت کشور، به سمت تعادل و ثبات بیشتر بهبود یابد. وی اظهار کرد: برخی از نوسانات روزانه در بازار ارز صرفاً ریشه در انتظارات، ‌شایعات و عوامل تکنیکی داشته و اینگونه نوسانات نمی‌تواند پایدار باشد.

به گفته سیف، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جریان عرضه ارز در اقتصاد در حال تقویت است و این روند مستمراً بهبود خواهد یافت. او در عین حال هشدار داد: باید مراقبت ویژه‌ای در کنترل حجم و ارزش واردات غیرضروری صورت گیرد تا تولید داخلی بتواند با تحرک و پویایی، بخشی از مزیت‌های از دست رفته خود طی سال‌های قبل را بازیابد. وی با اشاره به عملیاتی شدن بخش‌های مالی و بانکی تفاهم ژنو اعلام کرد: گشایش قابل توجهی در روابط کارگزاری بین‌المللی بانک مرکزی و بانک‌های کشور ایجاد شده و برخی از مجاری نقل و انتقال ارز مجدداً فعال شده است. او افزود: بانک مرکزی آمادگی دارد نسبت به تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و دارو به‌صورت نامحدود اقدام کند و حسب نیاز دستگاه‌ها، فرایند تخصیص و تأمین ارز را با سرعت و سهولت بیشتری پوشش می‌دهند.

وی همچنین از کاهش انگیزه‌های نگهداری ارز در حساب‌های خارجی شخصی خبر داد و خاطرنشان کرد: با کاهش انتظارات بدبینانه در اقتصاد، فضا برای معرفی و فروش ارز حاصل از صادرات نیز بیش از گذشته، در حال بهبود است. سیف گفت: بانک مرکزی به عدد و رقم خاصی دلبسته نیست و مضاف برآن، از نوسان نرخ ارز سودی نمی‌کند و تنها به‌دنبال بازار ارز باثبات و پایدار است.

کد خبر 260214
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز