همشهری آنلاین: نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مدینه منوره با اعلام این مطلب که هنوز هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای زائران در عربستان به ویروس کرونا گزارش نشده است، از زائران ایرانی خواست با خود ماسک داشته باشند.

به گزارش مهر، امین رضا طباطبایی اعلام کرد: بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی اطلاعات پزشکی در خصوص ابعاد مختلف بیماری کرونا در دسترس نیست و دانسته ها در این خصوص بسیار کم است.

وی ادامه داد: اما چیزی که تاکنون در سایت های علمی و اعلامیه های سازمان بهداشت جهانی گفته شده این است که واگیر ثانویه از این بیماری وجود ندارد، نادر و یا غیرمحتمل است؛ فردی که مستقیماً با عامل ویروس برخورد داشته و ابتلا شده و یا افرادی که (به ویژه کادر درمانی در بیمارستان) با فرد مبتلا ارتباط مداوم و نزدیک داشته و مبتلا شده اند را واگیر اولیه می گویند اما ابتلای ثانویه وقتی رخ می دهد که فرد با یک برخورد معمولی و دیدار ساده از فرد مبتلا بیماری را بگیرد که این مورد در خصوص بیماری کرونا فعلا گزارش نشده است.

طباطبایی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است عمره گزاری خود مبتلا نشود اما ناقل بیماری باشد، گفت: این احتمال وجود ندارد اما علائم بیماری کرونا علائم گسترده ای است و از علائم یک سرماخوردگی ساده که بهبود پیدا می کند تا درجات بالاتر و شدیدتر بیماری را دربر می گیرد.

وی ادامه داد: یعنی ممکن است فردی مبتلا شده و بهبود یابد بدون اینکه احساس کند سرماخوردگی که به آن مبتلا شده کرونا بوده و با سایر سرماخوردگی های معمول متفاوت است.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مدینه منوره با اشاره به بررسی سازمان بهداشت جهانی از وضعیت بیماری کرونا در عربستان، گفت: این سازمان طی اطلاعیه ای اعلام کرد توقف عمره و حج توصیه نمی شود و همین مسئله همچنان محور عملکرد کشورهای اسلامی است و همچنان همه کشورهای اسلامی زائران خود را به عربستان می فرستند و فقط تکیه مسئولان بر حفظ بهداشت و پیشگیری است.

وی تصریح کرد: همه افراد مبتلا به کرونا در عربستان از افراد مقیم این کشور و شهروندان سعودی بوده اند و گزارشی در خصوص ابتلای زائران هیچ کشوری تاکنون گزارش نشده است.

طباطبایی از زائران خواست نگران این موضوع نباشند ولی تصریح کرد: این بیماری همانند هر بیماری ویروسی دیگری قابل پیشگیری است، اما باید موضوع را جدی گرفته و زائران دستورات ساده بهداشتی که به آنها داده می شود را رعایت کنند.

وی همچنین از زائران خواست هنگام عزیمت به عربستان از ایران با خود ماسک همراه بیاورند، از حضور در مکانهای پرازدحام (مگر در مواقع ضروری) پرهیز کنند، به صورت مداوم دستهای خود را با آب و صابون بشویند و از شیر شتر و خرمای فله ای استفاده نکنند.

کد خبر 261074
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز