همشهری آنلاین: تولید گاز از بزرگترین فاز پارس جنوبی تا پایان خرداد ماه جاری با افزایش صد درصدی به میزان ۲۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، هم اکنون روزانه 12 میلیون متر مکعب گاز در فاز 12 پارس جنوبی تولید می شود که با راه اندازی مرحله (ترین) دوم این فاز در خرداد ماه امسال این میزان به 25 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

محمد جواد شمس، مدیر عامل شرکت پتروپارس در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: ترین سوم و چهارم فاز 12 پارس جنوبی نیز در آذر ماه امسال به بهره برداری می رسد که با راه اندازی این دو ترین میزان تولید این فاز به 50 میلیون متر مکعب گاز در روز می‌رسد.

وی پیشرفت فیزیکی فاز 12 پارس جنوبی را بیش از 95 درصد عنوان و تصریح کرد: مابقی پیشرفت کار شامل راه اندازی این فاز در حال انجام است.

میدان گازی فاز 12 واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود 206 کیلومتر مربع است که گاز طبیعی خشک آن 21 تریلیون فوت مکعب برآورد می شود.

تاسیسات فراساحل فاز 12 در حدود 150 کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (65 کیلومتری شرق عسلویه) قرار دارد.

پالایشگاه فاز 12 که در زمینی به مساحت220 هکتار احداث شده، روزانه توان تولید120 هزار بشکه میعانات گازی را دارد.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود 3000 متری زیرکف خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود.

مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخائر گاز کشور را شامل می شود.

کد خبر 260914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز