همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) گفت: سامانه های جدید پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل سامانه های فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی (فکور) و سامانه ارتباطات رادار مطلع الفجر (رسول) در کسری از ثانیه عملیاتی می شود.

فرزاد اسماعیلی

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از دو سامانه پدافند هوایی در جمع خبرنگاران افزود:این دو سامانه ای که امروز رونمایی شد در حقیقت آن چه را که یک فرمانده نبرد به آن نیاز دارد را نشان می دهد.

وی افزود:یک فرمانده نبرد نیاز دارد که بداند چند هواپیما، چند سامانه موشکی و چند سامانه شنود الکترونیکی باید در یک گستره جغرافیایی علیه چندین هدف حمله ور و درگیر و با آنها مقابله کنند که سامانه های رونمایی شده می تواند این نیازها را در این فضای پارامتریک برطرف سازد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) افزود:این سامانه ها به فرمانده نبرد این موقعیت را اعطا می کنند که در کسری از زمان چگونگی برخورد و رویارویی را انجام دهد که آیا با هواپیما، موشک، توپخانه و یا رادار به رویارویی بپردازد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: این سامانه نحوه برخورد و چگونگی مقابله با دشمن را به فرماندهان نبرد نشان می دهد و موجب می شود که تمام کشور به عنوان یک اورژانس دفاعی قلمداد نشود که این نگهداری ظرفیت های دفاعی در مواجهه و بر سر پا ماندن عملیات در دفاع هوایی است.

امیر اسماعیلی با معرفی «سامانه رسول» یکی دیگر از سامانه های رونمایی شده توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) گفت: این سامانه ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کاملا بومی است که یک سیستم ارتباطات تاکتیکی برای رادار مطلع الفجر به شمار می آید.

وی افزود: تمام آنچه را که رادار می بیند در فضای دفاعی در کمترین زمان ممکن به فرمانده اطلاع داده می شود همچنین نیازی به ارتباطات رادیویی محض در این سامانه نیست.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش توضیح داد: امروز بسیاری از کشور های صاحب سبک و صاحب صنعت در این عرصه به دنبال تهیه و ساخت چنین سامانه هایی هستند، اما با توجه به تحریم ها و تهدیدهای موجود داشتن یک چنین سیستمی که هم بتواند کد گذاری شود و هم در مقابل جنگ الکترونیک دشمن بسیار مقاوم می باشد یک افتخار بزرگ است.

وی تصریح کرد: این سامانه ها 100 درصد بومی است و هم تجهیزات و هم نیروی انسانی سازنده آنها همگی ایرانی هستند و این در حالی است که قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران از کشورهای که به ما سیستم می فروختند باید مستشاران نظامی آنان نیز در ایران می ماندند.

امیر اسماعیلی اضافه کرد: مهم ترین ویژگی این سامانه های جدید پدافندی تسریع در زمان و امکان تصمیم گیری سریع برای فرماندهان نبرد است تا در کمترین زمان بتوانند در فضای دفاع هوایی که یک تهدید 360 درجه را برای خودمان متصور هستیم تصمیم گیری کنند،

وی گفت: پیش از استفاده عملیاتی از سامانه های یادشده این زمان یک زمان زیادی بود، اما این زمان با استفاده از سامانه فکور و سامانه رسول که در دست تولید انبوه قرار دارد به کسری از ثانیه تبدیل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) افزود: از آنجا که پدافند هوایی خط مقدم دفاع هوایی کشور است هر سامانه ای که رونمایی می شود از همان لحظه نخست، در شبکه یکپارچه پدافند هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

سامانه های فرماندهی و کنترل هوشمند تاکتیکی «فکور» و ارتباط رادار مطلع الفجر «رسول» قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده این قرارگاه و جمعی از مسوولان کشوری و لشکری رونمایی شد.

این سامانه های پدافند هوایی به دست توانمند متخصصان و دانشمندان جوان صنعت دفاعی کشور از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تولید و بهره برداری عملیاتی رسیده است.

کد خبر 260592
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز