یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

بهمن‌ماه سال گذشته به‌دنبال حفاری شرکت گاز در حریم درجه یک نقش رستم در شهرستان مرودشت، سازه‌ای ناشناس در مسیر خط لوله گاز کشف شد.

 کشف این سازه براساس آنچه در خبرگزاری ایسنا آمده است، حتی نتوانست مسئولین میراث فرهنگی استان فارس را برای توجه بیشتر به موضوع و حتی بررسی و اقدام به کاوش باستان‌شناسی ترغیب کند. حتی نتوانست شرکت گاز استان فارس را برای توقف فعالیت‌ها تا پایان بررسی‌ها متقاعد کند.

در تازه‌ترین خبر آنطور که مرتضی همایون یک باستان‌شناس در مرودشت شیراز در ایسنا نوشته است، خودروهای سنگین شرکت گاز به نزدیک‌ترین نقطه به نقش‌‌رستم رسیده‌اند و همچنان اجرای طرح ملی انتقال گاز از جنوب به شمال کشور را ادامه می‌دهند.

این باستان‌شناس با اعتراض به بی‌توجهی متولیان میراث فرهنگی در استان فارس به وضعیت محوطه تاریخی نقش‌رستم اعلام کرده است: با توجیه طرح‌های عمرانی، گاهی با مجوزهای صادرشده از سوی سازمان میراث فرهنگی که خود به ‌نوعی متولی و سرپرست اینگونه مجموعه‌های بی‌سرپرست و جدا افتاده در منظر توسعه پایدار است، آثار تاریخی ازجمله نقش‌رستم روبه زوال و تخریب جبران‌ناپذیر، قرار گرفته‌اند.

به نوشته او، خطوط جدید انتقال برق نیز که برخلاف تعهد وزارت نیرو و شرکت‌های برق‌رسان نصب می‌شوند مجالی بر حریم منظری نقش رستم باقی نگذاشته‌اند. در آخرین اقدام انجام شده به نوشته مرتضی همایون باستان‌شناس در مرودشت، در اقدام غیرمسئولانه شرکت گاز نه‌تنها در چندماه گذشته با تخریب سازه‌ای در نقش رستم بر صدر اخبار قرار گرفت، بلکه به تعهد خود مبنی بر انتقال مسیر از حریم این اثر نیز عمل نکرد و تمامی این اقدامات زیر چتر نظارت با تأیید و مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

کد خبر 260500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز