حکمرانی هخامنشی‌ها در سیستان و بلوچستان با هدف یافتن نشانه‌های تمدنی از یک شهر هخامنشی در دهانه غلامان تقویت شده است.

نشانه‌های تمدنی حکمرانی هخامنشی‌ها در سیستان و بلوچستان نمایان شد

 پيش‌تر خبرگزاري ميراث فرهنگي در گزارشي از نشانه‌هاي تمدن هخامنشي در دهانه غلامان در استان سيستان و بلوچستان اعلام كرده بود كه دهانه غلامان تنها سايت هخامنشي در معماري پارس و آسياي مركزي است كه برگرفته از معماري خاص و منحصربه فرد و داراي خانه‌هاي شخصي مردم عادي است.

اين خبر براساس مطالعات ژئوفيزيك انجام شده در سايت باستاني دهانه غلامان توسط گروهي از باستان‌شناس‌ها به سرپرستي كورش محمدخاني اعلام شد.محمدخاني به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته بود كه يكي از اهداف اصلي كاوش در دهانه غلامان تعيين حدود شهر هخامنشي بوده است.

براساس اين گزارش باستان‌شناس‌ها در ادامه پژوهش‌هاي باستان‌شناسي خود به اين نتيجه رسيده بودند كه 50ساختمان بزرگ در دهانه غلامان وجود داشته كه در بين آنها جداي از ساختمان‌هاي اداري، مذهبي و صنعتي، ساختمان‌هاي شخصي مردم عادي نيز مشاهده مي‌شد.

كورش محمدخاني گفته بود، دهانه غلامان تنها سايت هخامنشي كشف شده تا به امروز است كه در آن خانه‌هاي شخصي مردم عادي نيز به چشم مي‌خورد و اين خانه‌ها تنها در دهانه غلامان به‌دست آمده است.

سرپرست كاوش‌هاي باستان‌شناسي دهانه غلامان در سيستان و بلوچستان به ايسنا گفته كه با مطالعه شهرسازي شهرهاي هخامنشي، مشخص شد كه «دهانه غلامان» به مركز يك منطقه حكمراني در دوران هخامنشي شباهت دارد.

به گفته كورش محمدخاني، در كتيبه‌هاي هخامنشي از يك ساتراپ (منطقه‌ حكمراني پادشاه يا استاندار) به نام «زرنگ» يا «زركا» در شرق قلمرو هخامنشي نام برده شده و هرچند مكان‌هاي مختلفي براي اين ساتراپي درنظر گرفته شده، اما بيشتر پژوهشگران دهانه غلامان را به‌عنوان مركز اين منطقه حكمراني درنظر گرفته‌اند؛ اگرچه دليل باستان‌شناسانه مطمئني براي اين كار نداشتند.

او با اشاره به درنظر گرفتن مكان‌هايي مانند «نادعلي» در افغانستان، «رام شهرستان»، «زاهدان كهنه» و «دهانه غلامان» در سيستان و بلوچستان به‌عنوان مركز اين ساتراپي، گفت: از آنجا كه ساختمان‌هاي كاوش‌شده‌ در دهانه غلامان با معماري هخامنشي در استان فارس قابل مقايسه نبودند، اين عامل را مي‌توان ازجمله دلايل انتخاب اين مكان به‌عنوان نقطه ساتراپي دانست.

كورش محمدخاني مي‌گويد: با توجه به كشف و آشكارسازي پلان ساختمان جنوبي دهانه غلامان در بررسي‌هاي ژئوفيزيك باستان‌شناسي و شباهت و تأثيرپذيري آن از معماري رايج هخامنشي در استان فارس، امكان نسبت‌دادن دهانه غلامان به «زرنگ» دوره هخامنشي بسيار زياد است.

کد خبر 261139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha