کاخ مروارید یا همان کاخ شمس در منطقه مهرشهر کرج در حالی پس از ۱۰سال در هفته میراث فرهنگی به روی بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی گشوده شد که نه‌تنها بخش‌هایی از معماری این کاخ مورد تخریب قرار گرفته بلکه هیچ نشانی از اشیای داخل این بنا به جز چند کاناپه کهنه و کثیف و یک تختخواب و چند لوستر شکسته باقی نمانده است.

تلاش برای یافتن اشیای گمشده کاخ تخریب شده مروارید

 کاخ مروارید از سوی بنیاد فرانک لوید رایت در آمریکا با مشارکت 3گروه معماری ایرانی به نام‌های گروه معماری عامری، کمونه و خسروی طراحی و اجرا شد. قرارداد ایجاد این کاخ در سال1345خورشیدی به مبلغ یک میلیون دلار به امضا رسید و عملیات احداث آن همان سال آغاز شد و 2سال بعد به پایان رسید.

شیوه معماری کاخ مروارید که سازمان میراث فرهنگی به تازگی موفق به تملک آن شده است، براساس شیوه تفکر فرانک لوید رایت پرآوازه‌ترین معمار آمریکایی در نخستین دهه‌های قرن اخیر طراحی شد. فرانک لوید رایت معتقد بود که ساخت بناها باید با الهام از المان‌های طبیعت اجرا شود.

سازه اصلی و پلان کاخ به شکل سفره ماهی است که یک صدف را در خود جای داده است. تمامی فضا‌های معماری نیز زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای متعدد و به‌شکل دانه‌های مروارید اجرا شده است. در ضلع شمالی کاخ و در محوطه بیرونی نیز یک دریاچه به شکل باله‌های سفره ماهی طراحی و اجرا شده است.طراحی برای رساندن نور خورشید به مجموعه کاخ و جریان گردش آب در این کاخ نیز براساس لقب شمس پهلوی با نام مهر انجام شده و بازی نور و آب در این کاخ غالب است.

کاخ مروارید پس از انقلاب به بنیاد مستضعفان و پس از آن به بنیاد تعاون سپرده شد. کاخ مروارید اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی است و آنطور که رئیس اداره میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگاران گفته است، این کاخ به‌منظور ارزیابی خسارت‌ها و آسیب‌شناسی تا اطلاع بعدی تعطیل می‌شود. عبیدی گفته است که اولویت فعالیت‌ها، نجات بنا و حفاظت از آن و تبدیل کاخ به یک مجموعه قابل بازدید است. به گفته عبیدی، میراث فرهنگی پیگیر اشیای داخل این کاخ از طریق عکس‌ها و اسناد موجود در بنیاد مستضعفان، بنیاد تعاون و مرکز اسناد است تا اشیای داخل کاخ شناسایی شوند.

کد خبر 260499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز