شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

بیش از ۳‌ماه است که گفت‌وگوها برای به‌نتیجه‌ رساندن پرونده مجموعه زندیه پشت درهای بسته آغاز شده است، اما هنوز و براساس آنچه دیروز خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرد؛ مشخص نیست گفت‌وگوهایی که بدون حضور رسانه‌ها در حال انجام است به نتیجه‌ قابل‌قبول منتج شود.

چندی پیش مدیرکل یونسکو که به بازدید از برخی آثار ثبت جهانی‌شده ایران پرداخته بود در اعتراض به هتل در حال ساخت در حریم منظری ارگ کریمخانی شیراز گفته بود، درصورتی که ساخت هتل واقع‌شده در حریم مجموعه ارگ کریمخانی همچنان ادامه یابد این مجموعه ثبت جهانی نخواهد شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه تعامل میان سازمان میراث فرهنگی و مالک هتل در حال ساخت در حریم ارگ کریمخانی شیراز نزدیک به ۳‌ماه است پشت درهای بسته جریان دارد از بی‌پاسخ‌ماندن سؤال رسانه‌ها درخصوص نتیجه گفت‌وگوهای اداره میراث فرهنگی استان فارس با مالک هتل در حال ساخت خبر داد.

براساس این گزارش، به‌رغم هشدار مدیرکل یونسکو به مسئولان میراث فرهنگی کشور مبنی بر آنکه پرونده ارگ کریمخانی با ارتفاع این هتل در یونسکو مطرح نخواهد شد، نزدیک به یک سال است که پیگیری‌ها برای کاستن از ارتفاع غیرمجاز هتل آسمان بر فراز و حریم ارگ کریمخانی ادامه دارد اما سایه سنگین‌ این هتل هنوز از سر ارگ کریمخانی حذف نشده و عزم جدی برای حل مشکل از سوی مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی مشاهده نمی‌شود.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی بدون اعلام جزئیات مذاکرات در موضوع کاستن از ارتفاع هتل آسمان در حریم ارگ کریمخانی شیراز که پرونده جهانی‌شدن آن در دست تهیه است هر بار اعلام کرده‌اند که موضوع در حال بررسی است. آنطور که مسئولان فعلی میراث‌فرهنگی استان فارس می‌گویند، مالک هتل براساس مجوز و نقشه‌های امضا‌شده این هتل را احداث کرده و نمی‌توان از مالک این هتل ایراد گرفت.

حمید سجادیان مالک هتل در حال ساخت در حریم مجموعه زندیه می‌گوید: مجوز هتل در سال 79داده شده و در آن زمان حرفی از پرونده مجموعه زندیه و رفتن آن به یونسکو وجود نداشت ضمن آنکه هیچ‌گونه اطلاعی از کارشناسی که مجوز هتل را با این ارتفاع داده ندارم. سجادیان می‌گوید: درحال‌حاضر نه من مقصر هستم نه میراث‌فرهنگی! او با ابراز امیدواری از اینکه با تعامل دوسویه و مثبت میراث‌فرهنگی و مالک بتوان مشکل مجموعه زندیه را حل کرد، می‌گوید: در این سال‌ها ما و میراث‌فرهنگی نه‌تنها در مقابل هم نبوده‌ایم که در کنار هم ایستاده‌ایم و طبق ضوابط و قوانین جاری این مشکل را حل می‌کنیم. پیش‌تر اما رئیس سازمان میراث فرهنگی دراین باره گفته بود که ساخت هتل آسمان متوقف شده است درحالی‌که روند ساخت‌وساز این هتل در حریم مجموعه زندیه شیراز همچنان ادامه دارد.

کد خبر 258943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز