همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران از لحاظ جادبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری جزء ۱۰ کشور بر دنیا است.

به گزارش ایرنا، مسعود سلطانی فر در مراسم افتتاح فاز هفتم موزه میراث روستایی گیلان،افزود: با اینحال با توجه به جابجایی یک میلیارد و 187 میلیون نفر گردشگر در سال 2013 سهم ناچیز کشورمان در این بازار جهانی سنخیتی با ظرفیت‌های موجود ندارد.

وی از رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی طی ماه‌های اخیر گفت و تصریح کرد: سیاست‌های دولت در صحنه سیاست خارجی و تعامل با کشورهای دیگر را می‌توان به عنوان عامل اصلی رونق گردشگری خارجی دانست که رشد 240 درصدی این شاخه از گردشگری در 45 روز اول سال 93 به نسبت مدت مشابه سال گذشته مبین این مهم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، تصریح کرد: تکمیل ظرفیت برای تورهای اروپایی ورودی در شهرهای توریستی کشور نظیر شیراز ،اصفهان و یزد تا پایان آبانماه سالجاری یکی دیگر از نتایج دستاوردهای موفق سیاست‌های خارجی دولت است که ادامه این روند رو به رشد آینده‌ای روشن را برای گردشگری کشور رقم می‌زند.

وی از تراز منفی گردشگری کشورمان نسبت به سایر کشورهای جهان در سالهای اخیر خبر داد و اظهار داشت : با توجه به رشد چشمگیر گردشگری به نسبت ماههای گذشته نباید به این میزان اکتفا کرد چرا که نیازمند تثبیت جایگاه گردشگری کشور در بازار گردشگری جهانی هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با تشریح ظرفیت های موجود در موزه های کشور، از این مکانها به عنوان فرصتهای ویژه ای برای آشنا کردن مردم با فرهنگ غنی ایران زمین نام برد.

وی خاطرنشان کرد: موزه ها مکانی برای سرگرمی نیستند بلکه باید از آنها به عنوان ظرفیتی عظیم در زمینه‌ی توسعه‌ی تحقیق، پژوهش و غوطه ور شدن در گذشته‌ی غنی و پرافتخار یک ملت بهره برد.

سلطانی فر، به وجود 447 موزه در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تعدادی از مراکز فرهنگی کشور چندین موزه مستقل را در خود جای داده اند که با احتساب آنها حدود 500 موزه در سطح کشور فعال است که نیمی از این موزه ها توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، بخش دیگر بصورت مشارکتی و مستقل توسط ارگانهای دیگر اداره می شود و در این میان تعداد 32 موزه شخصی هم فعال هستند.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به لزوم احیای فرهنگ موزه داری در جامعه بر اهمیت رسیدگی اصولی بر وضعیت معیشت هنرمندان و فرهنگ دوستان فعال در این زمینه تاکید کرد.

وی گردشگری و صنایع دستی را از جمله عناصرغنی سازی فرهنگ کشورمان برشمرد و افزود: با توجه به اهمیت این مهم می توان از این دو مقوله به عنوان فرصت های ویژه ای برای توسعه ی کشور بهره برد.

سلطانی فر با اشاره به فعال بودن 352 رشته صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران، چین و هند به عنوان سه قطب اصلی صنایع دستی جهان به شمار می روند که با توجه به ظرفیت های موجود کشور ما می تواند سهم بسزایی از بازار جهانی در این حوزه را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 260370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز