جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرارداد صدور گاز روسیه به چین پس از نزدیک به دودهه مذاکره؛ سرانجام امضا شد. نمایندگان گازپروم و نشنال پترولیوم چین این قرارداد را در حضور روسای جمهوری دوکشور امضا کردند. ارزش قرارداد حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است.

china russia

سرانجام قرارداد گاز میان چین و روسیه در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، به امضای نمایندگان شرکت دولتی انرژی روسیه "گازپروم" و کنسرن نشنال پترولیوم چین رسید.

به گزارش خبرگزاری آلمان گازپروم برمبنای این قرارداد از سال ۲۰۱۸ سالانه ۳۸ میلیارد مترمکعب گاز به چین صادر می‌کند. این حجم گاز یک‌ چهارم نیاز کنونی چین را تامین می‌کند.

ولادیمیر پوتین (۲۰ مه/ ۳۰ اردیبهشت) برای دیداری دوروزه از چین وارد شانگهای شد. پوتین پیش از این دیدار چین را "دوست قابل اعتماد" روسیه توصیف کرده و گفته بود: «گسترش همکاری با چین بدون تردید اولویت دیپلماتیک روسیه است».

پوتین از بستن این قرارداد که سطح آن معادل ۲۹۰ میلیارد یورو (۴۰۰ میلیارد دلار) است تقدیر کرد و آن را قراردادی تاریخی نامید.

این نخستین دیدار پوتین از چین از آغاز ریاست جمهوری شی جین پینگ بود.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از پوتین نوشت که اکنون برای اجرایی شدن این قرارداد، بزرگ‌ترین ساخت‌و‌ساز جهان در دوکشور بوجود خواهد آمد. قرار است دوکشور در مجموع ۵۱ میلیارد یورو برای عملیات زیربنایی و لوله‌کشی گاز از روسیه به چین سرمایه‌گذاری کنند.

دوکشور روسیه و چین اعلام کرده‌اند که در نظر دارند برای رسیدن به هدف خود خط لوله‌ای جدید از روسیه به چین احداث کنند.

مذاکرات برای ارسال گاز روسیه به چین حدود دو دهه میان مقامات دوکشور جریان داشت. شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، حدود یک‌سال پیش در دیدار خود از مسکو اعلام کرد که کشورش حاضر به بستن چنین قراردادی است. مذاکره‌کنندگان دو‌کشور اما تا آخرین لحظه موفق به تفاهم در باره قیمت گاز صادراتی نشده‌ بودند.

روسیه به سبب بحران اوکراین و تیره شدن روابط خود با غرب در نظر دارد با صدور گاز به آسیا و در راس آن چین درآمدی جدید برای خود مشخص کند و این پیام را به غرب بدهد که به‌دنبال متحدان تازه‌ای است.

در چنین شرایطی کمیسیون اتحادیه اروپا به روسیه هشدار داده که صادرات گاز به اروپا را تضمین کند.

کد خبر 260287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز