همشهری آنلاین: اقتصاددان آلمانی گفت اقتصاد جهانی در وضعیت خطرناکی قرار دارد و احتمال بروز یک بحران اقتصادی دیگر وجود دارد.

اقتصاددان آلمانی:‌ جهان در آستانه یک بحران اقتصادی دیگر قرار دارد

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از ریل نیوز، هاینر فلاسبک استاد اقتصاد در دانشگاه هامبورگ آلمان گفت اقتصاد جهانی در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و ما همچنان در شرایط بسیار حساسی قرار داریم، ژاپن همچنان در تلاش برای خارج شدن از انقباض اقتصادی است و ماه گذشته نیز مشخص شد اروپا به سرعت در حال ورود به دوره انقباض است. آمریکا و انگلیس به نظر می‌رسد که در مسیر احیای اقتصادی قرار گرفته اند با این حال این احیای اقتصادی بسیار شکننده است.

افزایش مصرف که اخیرا در آمریکا مشاهده شده است تا حدی به علت کاهش نسبت پس انداز است و در واقع حکایت از پویایی اقتصادی آمریکا ندارد. افزایش میزان مصرف در آمریکا در ماههای آخر سال گذشته میلادی به علت روی آوردن مردم آمریکا به پس از اندازهایشان بود و این مسئله آنها را در آستانه بحران بدهی بیش از اندازه قرار داده است. بنابراین نمی‌توان گفت که جهان در مسیر احیای با ثبات قرار گرفته است و اینکه کشورهای نوظهور با بحران روبرو شوند به این معنی است که مشکلات اقتصاد جهانی به شدت افزایش خواهد یافت. براساس پیش بینی ها این احتمال وجود دارد که کشورهای نوظهور وارد رکود اقتصادی شوند.

وی اضافه کرد می دانیم که بانک مرکزی آمریکا اقدامات زیادی صورت داد که تا مردم این کشور از نظر اقتصاد کمی احساس امنیت کنند با این حال اگر دوباره به رکود اقتصادی بازگردیم این بار بحران به نظر شدیدتر خواهد بود و بازگشت به شرایط عادی این بار به شدت دشوارتر خواهد شد.

استاد دانشگاه هامبورگ افزود به نظر می رسد کاهش تولید صنعتی در چین در واقع یک پیام و یک نشانه است. اینکه رشد اقتصادی  چین از نه و یک دهم درصد به هفت و نیم درصد کاهش یافته است به طور مستقل مسئله زیاد مهمی نیست مسئله اصلی این است که این رقم در واقع نشانه کاهش رشد اقتصادی در کل جهان است زیرا چین مدتهاست که تبدیل به مرکز تولیدات صنعتی جهان شده است و اگر رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد همه جهان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اروپا و جمعیت چهارصد و پنجاه میلیون نفری آن توان یک رکود دیگر را نخواهد داشت. هنوز شماری از کشورهای اروپایی رشد منفی اقتصادی را تجربه می کنند، کشور آلمان قدرت اقتصادی نخست اروپا دچار رکود شده است و فرانسه نیز همچنان در رکود به سر می برد. بنابراین اوضاع به شدت خطرناک است و هیچ راه حلی نیز در دسترس نیست.

تدابیری که بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نقدینگی بانک ها و نهادهای مالی این کشور صورت داده است به هیچ وجه موثر نخواهد بود بیشتر این پول به بازارهای مالی سرازیر شده است و موجب ایجاد حباب های جدید شده است البته این دقیقا اقدامی است که بانک مرکزی آمریکا قصد انجام آن را داشت تا این احساس را میان مردم ایجاد کند که می توانند پول بیشتری خرج کنند. با این حال این طرح تنها بر روی طبقه ثروتمند اثر مثبت داشت و هیچ تغییری در شرایط طبقه متوسط جامعه آمریکا ایجاد نشد. همانطور که بارها مطرح شده است. ما همچنان با این حقیقت روبرو هستیم که بحران بیکاری موجب اعمال فشار بر دستمزدها شده است و هنوز ما در هیچ کشوری شاهد انتظار افزایش درآمد در طبقات میانی جامعه نبوده ایم و تا زمانی که این مسئله تحقق نیافته است و ما بر کاهش بودجه و نیز خرج کردن پس از اندازها به عنوان شاخص احیای اقتصادی تکیه کنیم همچنان در شرایط خطرناک باقی خواهیم ماند.

ریل نیوز افزود اخیرا رسانه های خبری در صفحات اقتصادی خود گمانه زنی‌های گسترده درباره بروز دوباره رکود اقتصاد جهان صورت داده‌اند.

کد خبر 248435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز