رضا کربلایی: دولت از ۳ تصمیم خود برای خارج کردن اقتصاد از رکود و حمایت از بخش‌های تولیدی کشور رونمایی کرد. به گزارش همشهری، ۱۱عضو کابینه در نشست روز پنجشنبه سرانجام برنامه نهایی دولت در سال‌جاری را نهایی و موافقت کردند تا ارز مورد نیاز خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی براساس نرخ دلار مبادله‌ای تأمین شود و حدود ۱۱.۴ هزار میلیارد دلار از منابع ناشی از هدفمندی فاز دوم یارانه‌ها و البته منابع بانکی به بخش‌های تولید اختصاص یابد.

خودرو

به گزارش همشهری، 11عضو کابینه در نشست روز پنجشنبه سرانجام برنامه نهایی دولت در سال‌جاری را نهایی و موافقت کردند تا ارز مورد نیاز خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی براساس نرخ دلار مبادله‌ای تأمین شود و حدود 11.4 هزار میلیارد دلار از منابع ناشی از هدفمندی فاز دوم یارانه‌ها و البته منابع بانکی به بخش‌های تولید اختصاص یابد. این تصمیم دولت نه‌تنها در گام نخست التهاب یک‌ماه اخیر ارزی را کاهش داد بلکه امید فعالان اقتصادی به رونق بیشتر را تقویت کرد.

تصمیم نخست دولتی‌ها برای به حرکت درآوردن چرخ تولید این است که ارز مورد نیاز قطعات و مواداولیه واحدهای صنعتی به‌ویژه صنعت خودرو و لوازم‌خانگی از این به بعد از محل ارز مبادله‌ای تأمین شود. این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده تنها تأمین ارز مورد نیاز برای مواداولیه کارخانجات وقطعات خودرو به مرکز مبادلات ارزی منتقل شده و نامی از تولیدکنندگان لوازم خانگی برده نشده است. تصمیم دوم دولت تشکیل کمیته‌ای ویژه با مسئولیت بیژن زنگنه وزیر نفت است. این کمیته قرار است تا 2هفته دیگر برنامه نهایی دولت برای گسترش خطوط مترو در کلانشهرها، توسعه حمل‌ونقل ریلی، تولید خودروهای کم‌مصرف، بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی و دامپروری و بخش ساختمان را مشخص و پول آن را هم وزارت نفت تأمین کند.

هدایت پول هدفمندی به سمت تولید

راه سوم مصوب روز پنجشنبه کارگروه ویژه دولت هدایت پول اضافی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به همراه منابع بانکی به سمت بخش‌های تولیدی است. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده که قرار است 1300میلیارد تومان به وزارت نیرو داده شود تا از تولیدکنندگان برق حمایت کند و 700 میلیارد تومان هم برای جایگاه‌داران سوخت اختصاص ‌یابد و بقیه پول هم به‌صورت وجوه اداره شده از طریق شبکه بانکی به طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به بخش‌های تولیدی و خدماتی اختصاص ‌یابد. 2عضو کابینه در 2اظهارنظر جداگانه جزئیات تصمیم دولت در تزریق نقدینگی به بخش تولید را تشریح کردند.

وزیر صنعت اظهار کرد: قرار است حدود 3000میلیارد تومان در اختیار بخش تولید قرار بگیرد که بتوانیم از طریق تأمین وجوه اداره‌شده در اختیار بانک‌ها قرار دهیم. بانک‌ها هم بخشی را از سهم خودشان اضافه کنند و بخش دیگری هم به‌صورت مابه‌التفاوت تسهیلات ریالی باشد. وزیر تعاون هم از اختصاص 8400میلیارد تومان اعتبار بانکی به بنگاه‌های تولیدی خبر داد و گفت: گام اول دولت حمایت از مشاغل موجود است.

محل هزینه دلارهای آزادشده

بانک مرکزی هم در اطلاعیه‌ای نحوه استفاده از دارایی‌های آزادشده ایران پس از توافق ژنو را اعلام کرد. در اطلاعیه رسمی این بانک آمده است: با توجه به گشایش‌های ارزی حاصله پیرو توافق ژنو و امکان تأمین ارز به‌صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو از محل منابع آزاد شده و در نتیجه، تسهیل امکان استفاده از ارزهای در دسترس قبلی برای تأمین سایر نیازهای موجود، مقرر شده است به‌منظورکاهش قیمت تمام‌شده تولید و در راستای تقویت رشد اقتصادی ورونق فعالیت‌های تولیدی، تخصیص وتأمین ارز مورد نیاز برای مواداولیه کارخانجات وقطعات خودرو، از این پس از طریق مرکز مبادلات ارزی انجام شده وبدین‌ترتیب تقاضای ارز برای واردات موارد مذکور از بازار آزاد ارز خارج و به مرکز مبادلات ارزی انتقال می‌یابد.

خودرو گران‌تر نمی‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: براساس تصمیم جدید دولت درخصوص ارز صنایع خودروسازی که در سال گذشته از طریق ارز متقاضی یا بازار آزاد تأمین می‌شد از امروز کل نیاز ارز بخش صنعت خودرو اعم از خودروهای سبک و سنگین به‌صورت مبادله‌ای توسط بانک مرکزی با اولویت تأمین خواهد شد. محمدرضا نعمت‌زاده حتی گفت: تلفنی با خودروسازهای عمده تماس گرفتیم و گفتیم که پرونده‌هایشان را در این ارتباط به جریان بیندازند.

کد خبر 257208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز