جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اثر درگیری خشونت‌بار میان پلیس ترکیه و گروهی از معترضان در استانبول یک جوان رهگذر سی ساله براثر اصابت گلوله پلیس ضد شورش جان سپرد. اعتراضات ضددولتی در ترکیه پس از انفجار معدن سوما دوباره از سر گرفته شده است.

یک کشته در درگیری میان پلیس ترکیه و معترضان

به گزارش دویچه وله، موج تازه اعتراض‌های ضددولتی در ترکیه که پس از انفجار فاجعه‌بار و پرتلفات معدن ذغال سنگ "سوما" در استان مانیسا آغاز شده، یک قربانی به‌جای گذاشت.

براساس گزارش‌ها رسانه‌های خبری گروه کوچکی از معترضان روز پنجشنبه ۲۲ مه (اول خرداد) در محله "آک‌میدانی" استانبول در حال تظاهرات بودند که با پلیس ضدشورش درگیر شدند. پلیس به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد و معترضان نیز سنگ و کوکتل مولوتوف به سوی پلیس پرتاب می‌کردند.

بلنت آرینج، معاون نخست‌وزیر ترکیه، می‌گوید پلیس به عنوان هشدار به تیراندازی هوایی اقدام کرده، اما شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که پلیس با گلوله‌های واقعی به سوی جمعیت شلیک می‌کرد.

اوغور کورت، جوان سی ساله‌ای که بیرون از درگیری‌ها در یک مراسم خاکسپاری در نزدیکی محل درگیری شرکت داشت، هدف یکی از گلوله‌های پلیس قرار گرفت و ساعاتی بعد در بیمارستان درگذشت.

برخی رسانه‌های ترکیه نیز نوشته‌اند که پس از آنکه یک خودروی پلیس براثر اصابت کوکتل مولوتوف أتش گرفت، پلیس شروع به تیراندازی با گلوله‌های واقعی به سوی مردم ‌کرد.

وعده دولت برای رسیدگی

بلنت آرینج اعلام کرد سلاحی که پلیس در درگیری روز پنجشنبه از آن استفاده کرده و نیز گلوله‌ای که موجب مرگ جوان سی ساله شده، باید مورد بررسی قرار گیرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه افزود، وقتی یک شهروند عادی که هیچ ارتباطی با تظاهرات ندارد، هدف گلوله‌ی پلیسی قرار می‌گیرد، باید همه عوامل مقصر در این ماجرا بلافاصله مسئولیت خود را پذیرفته و پاسخگو باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تظاهرات ضد دولتی در استانبول پنجشنبه‌شب نیز ادامه داشت. معترضان مواد آتش‌زا به سوی پلیس پرتاب می‌کردند و با آتش‌زدن لاستیک‌ها و ایجاد موانع دیگر، خیابان‌ها را بسته بودند.

در اطراف بیمارستانی که اوغور کورت در آنجا درگذشت حدود ۴۰۰ نفر تجمع کرده و شعار می‌دادند: شما قاتل هستید، دولت قاتل جان انسانی دیگری را گرفت.

ناآرامی‌ها شبانه‌روز گذشته استانبول در آستانه نخستین سالگرد تظاهرات پارک "گزی" و یک هفته پس از حادثه انفجار معدن سوما که ۳۰۰ قربانی به جای گذاشت، رخ داده است.

اواخر ماه مه سال گذشته رفتار خشونت‌بار پلیس با مخالفان تغییر کاربری پارک گزی در نزدیکی میدان تقسیم، به اعتراض‌ها و ناآرامی‌های سراسری در ترکیه منجر شد. در این اعتراض‌ها ۸ نفر کشته و بیش از ۸ هزار نفر نیز زخمی شده بودند.

اعتراض‌های ضددولتی در ترکیه پس از انفجار معدن سوما دوباره از سر گرفته شده است. معترضان، علاوه بر مسئولان معدن سوما، دولت اردوغان را نیز در این حادثه مسئول می‌دانند.

هم‌چنین حادثه روز پنجشنبه در استانبول در آستانه سفر رجب طیب اردوغان به شهر کلن آلمان و سخنرانی در جمع طرفدارانش در این شهر رخ داده است.

نخست‌وزیر ترکیه قرار است روز شنبه ۲۴ مه (۳ خرداد) در شهر کلن سخنرانی کند. پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۰ هزار نفر در این سخنرانی شرکت کنند. منتقدان این سخنرانی اردوغان را بخشی از تبلیغات او برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می‌دانند که اواسط ماه ژوئیه امسال برگزار می‌شود.

کد خبر 260285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز