همشهری‌آنلاین: چهل و نهمین شماره ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاع‌رسانی مدیریت ارتباطات (خردادماه ۹۳) به مدیرمسؤولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

چهل و نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

سرمقاله این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به نقد طرح موضوع تغییر در روز روابط‌عمومی پرداخته شده و در آن آمده است: پیشنهاد می‌شود اکنون که هشت سال از تعیین روز 27 اردیبهشت در تقویم رسمی کشور گذشته و گرامیداشت آن نزد خانواده روابط‌عمومی جا افتاده است، به جای صرف انرژی و زمان برای تغییر این روز،‌ بر تقویت وحدت میان گروه‌ها و سازمان‌های فعال در این حوزه، ارتقای سطح علمی روابط‌عمومی‌ها و تلاش برای بیان توانمندی‌ها و طلب کردن پاسخ مطالبات فعالان این حوزه، همت گمارند. به نظر می‌رسد تعیین روز روابط‌عمومی دغدغه روابط‌عمومی‌ها بود اما تغییر آن -با توصیفی که شد- چندان اهمیت نداشته باشد.

نگین حسینی، تحلیلگر ارتباطات در این شاره نگاهی به مشکلات زندگی در آمریکا به بهانه اعلام نتایج لاتاری گرین‌کارت با تیتر قرعه لاتاری به نام من ایرانی زدند انداخته است.

بررسی تأثیر تلفن همراه بر پدیده فرهنگ و آسیب‌شناسی ارتباط آنها با عنوان تلفن همراه و فرهنگ: منطق تعارض نوشته مسعود شاه‌حسینی، نگاهی تحلیلی به عملکرد اجتماعی 2 نسل رسانه‏ها و نقش آنها در شکل‏دهی به افکار عمومی نوشته حسین اکبری‏نسب، چگونه موبایل در حال دگرگون کردن شیوه‌های خلق آثار هنری است؟ ترجمه ساره‌دخت سلطانیه، آنچه از سواد رسانه‌ای باید بدانیم نوشته ناصر اسدی، ارتباطات علیه ارتباطات نوشته فاطمه عظمیان‌مقدم و سیدعلی حزنی، تصاویر محیطی؛ رسانه‌ای در خدمت اقتصاد نوشته فرهاد مطلایی، بررسی تاکتیک‌های رسانه‌ای در پیشبرد جنگ نرم نوشته زهره جوادیه و بیایید زمان گمشده خانواده را باز پس گیریم نوشته تیم میکوک از دیگر مطالب این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است.

پرونده اول: خبرنگاری با دوربین

نخستین پرونده درج شده در چهل و نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به موضوع فتوژورنالیسم داختصاص یافته است که زیر نظر علی حسنلو انتشار یافته است.

نخستین مطلب این پرونده، گفت‌وگو با محمد نوروزی، عکاس پیشکسوت با تیتر برخی عکاسان با فتوشاپ تاریخ مملکتمان را تغییر می‌دهند است که گفت‌وگوی یادشده توسط ساره‌دخت سلطانیه انجام شده است.

در ادامه، گفت‌وگوی ندا فراهانی با پیر گابریل، عکاس فرانسوی با عنوان «تنهایی همیشه عکاس را آزار می‌دهد درج شده است.

ساره‌دخت سلطانیه با رضا معطریان نیز گفت‌وگویی انجام داده که با عنوان کسی برای عکاس خبری فرش قرمز پهن نمی‌کند در این پرونده درج شده است.

در ادامه، مصاحبه ندا فراهانی با جونز کسل، عکاس روزنامه نیویورک تایمز و برنده جایزه پولیتزر با تیتر عکس مخاطب را هیپنوتیزم می‌کند، کاری که خبر نمی‌تواند به چاپ رسید که این مصاحبه، عکس روی جلد شماره چهل و نهم ماهنامه را شکل داده است.

عکس‌هایی که دنیایی حرف برای گفتن دارند نوشته نغمه قطبی و تلفن‌های همراه و چهره در حال تغییر عکاسی، نوشته لکسی ساوایدز و ترجمه ساره‌دخت سلطانیه دیگر مطالب این پرونده هستند.

پرونده دوم: تبلیغات سیاسی با هدف به راه انداختن جنگ و توجیه خشونت

دومین پرونده شماره خردادماه 93 ماهنامه مدیریت ارتباطات به موضوع مدیریت ارتباطات سیاسی اختصاص یافته است که امیرعلی خلج در این پرونده موضوع تبلیغات سیاسی در جنگ را به‌صورت تاریخی بررسی کرده است.

نگاهی به چیستی تبلیغات سیاسی و کارکردهای کنترل اطلاعات، جنگ زیر سایه تبلیغات سیاسی، دشواری‏های خبرنگاران برای پوشش جنگ‏ها، نمونه‌ای از مدیریت رسانه‌ها در حمله سال 2003 به عراق، «ترس» و «تحریف» در خدمت حمله به عراق، رسانه‏‌ها، تبلیغات سیاسی و واقعه11 سپتامبر، تحریف رسانه‏ای و تبلیغات سیاسی رسمی در جنگ خلیج فارس، پیش‌زمینه استفاده از تبلیغات سیاسی در هجوم به افغانستان، وارد کردن اتهام «تروریست» به کسی که مورد علاقه نیست، باریک کردن دامنه گفتمان؛ ابزاری برای تبلیغات جنگ و تبلیغات سیاسی نازی‏ها مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

پرونده سوم: هنر و هدایت افکارعمومی

سومین پرونده شماره جدید مدیریت ارتباطات، به موضوع نقش هنر در هدایت افکار عمومی اختصاص یافته که زیر نظر حجت‌اله مرادخانی تهیه شده است.

در این پرونده مطالب زیر به چشم می‌خورد:

آیین‏های نمایشی، هویت فکر فرهنگی جوامع انسانی نوشته محمد عارف، انسان‏شناس و پژوهشگر برتر هنر و معماری ایران، افکار عمومی، مفهوم آشنا و پیچیده مدرنیته و پسامدرن نوشته آتنا آل‌یاسین، گفت‌وگوی بهروز بلمه با جمشید مرادیان، منتقد هنری با عنوان «نبود روحیه پرسشگری، دیواری در برابر گرایش افکار عمومی به هنر»، «نقش نهادین موزه‏ها در گرایش افکار عمومی به هنر» نوشته مهدیه دارایی باف، «تربیت هنری؛ رهیافتی بنیادی در گرایش افکار عمومی به هنر» نوشته حجت‌اله مرادخانی، گفت‌وگوی حجت‌اله مرادخانی با یحیی قائدی، مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی با عنوان «پرسش، کلید دروازه بزرگ تفکر و نقادی است»، گفت‌وگوی پیمان مرادخانی با داوود زارعیان، استاد ارتباطات با تیتر «آگاهی، اساس پذیرش هنر از سوی افکار عمومی است» و «تحلیلی بر نسبت میان افکار عمومی و هنر» نوشته تعلی شاه‌علی.

این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در 84 صفحه رنگی و با قیمت 6 هزار تومان بر روی پیشخوان مطبوعات قرار گرفته است. گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند این ماهنامه را توسط نرم‌افزار برگ (کیوسک الکترونیکی مطبوعات) بر روی گوشی‌ها و تبلت‌های دارای سیستم عامل اندروید خریداری کرده و مطالعه کنند. نرم‌افزار اندرویدی برگ از نشانی http://barg.asr24.com یاcando.asr24.com قابل دریافت است.

این ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir نیز برای درخواست‌کنندگان، ارسال می‌شود.

کد خبر 260115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز