سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

مهسا بخشی پور: گوشی‌های هوشمند به‌دلیل کاربردهای مختلف و متنوعی که دارند جای خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز باز کرده‌اند، به‌نحوی که هم‌اکنون شبکه‌های اجتماعی موبایلی جای شبکه‌های اجتماعی در وب را گرفته‌اند و بسیاری از کاربران اینترنت برای برقراری ارتباط و تعاملات خودشان از گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی آن استفاده می‌کنند.

اجتماعات موبایلـی

در این میان علاقه کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی وب و موبایل و نفوذ این شبکه‌ها در خانوارهای ایرانی چشمگیر است. با وجود اینکه آمار دقیقی از میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دست نیست اما این تعداد از 2تا 12میلیون نفر تخمین زده می‌شود. مطالعات دانشگاهی نشان می‌دهد که 80درصد دانشگاهیان دارای گوشی هوشمند و کاربر شبکه‌های اجتماعی موبایلی هستند.

1- سهولت گفت‌وگو و تبادل اطلاعات: اینکه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی افراد به‌راحتی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مبادله اطلاعات داشته باشند شاید یکی از مهم‌ترین مزایای این شبکه‌ها محسوب می‌شود، به‌نحوی که امروزه کاربران موبایل، با استفاده از نرم‌افزارهایی همچون وایبر، تانگو و واتس‌اپ به‌راحتی می‌توانند اطلاعات خود را مبادله کنند و از یکدیگر باخبر شوند.

2- سرعت تبادل اطلاعات: دومین مزیت مهم شبکه‌های اجتماعی را می‌توان افزایش سرعت انتقال اطلاعات عنوان کرد.

3- تشکیل گروه‌های خانوادگی و فامیلی: شبکه‌های اجتماعی موبایلی این امکان را فراهم می‌کنند که فامیل‌ها و آشنایان که به‌دلیل زندگی ماشینی فعلی آنقدر که باید نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند دور هم جمع شوند. این دور هم جمع شدن مجازی اگرچه مانند گذشته نبوده و در حد دید و بازدیدهای سنتی نیست با این حال در برقراری ارتباط فامیلی می‌تواند مؤثر واقع شود.

4-  رایگان بودن شبکه‌ها: استفاده از این شبکه‌ها به‌دلیل رایگان‌بودن، بسیار مفید فایده است چرا که برای مثال کاربر دیگر مجبور نیست برای صحبت کردن و پیام فرستادن هزینه پرداخت کند و می‌تواند با عضویت در شبکه‌های اجتماعی، پیام رایگان و صوت و تصویر رایگان بفرستد؛ البته این کار نیازمند داشتن اینترنت با سرعت قابل‌قبول است.

5- صرفه‌جویی در زمان: شبکه‌های اجتماعی حتی می‌توانند در صرف زمان نیز برای ما عامل صرفه‌جویی باشند؛ اینکه برقراری ارتباط تنها از طریق یک گوشی و در هر ساعتی از شبانه‌روز اتفاق می‌افتد می‌تواند به ما در مدیریت بسیاری از امور کمک کند.

محبوب‌ترین ها

وایبر یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نرم‌افزارها برای برقراری تماس اینترنتی در دنیا محسوب می‌شود. استفاده از این سرویس نیازمند نصب و اتصال به اینترنت از طریق سیم کارت یا WIFI است. برای استفاده از این سرویس باید کاربر طرف مقابل نیز این برنامه را نصب داشته باشد که در این زمینه خود وایبر برای شناسایی افرادی که این برنامه را روی گوشی‌شان دارند به کمکتان می‌آید.

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس است که شما می‌توانید تصاویر مختلف خود را بین دوستانتان به اشتراک بگذارید. این شبکه اجتماعی که بیش از 100میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد به‌صورت رایگان برای کاربران قابل دریافت است.

واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای کاربردی تلفن‌های هوشمند به‌حساب می‌آید که سازندگان آن معتقدند با وجود این برنامه کاربردی، مشترکان موبایل قطعا با SMS‌های معمولی خداحافظی می‌کنند. با داشتن این اپلیکیشن روی موبایلتان چنانچه پیامی به شما ارسال شود به شما اطلاع‌رسانی می‌شود و دیگر نیاز به چک کردن مداوم ندارید.

تانگو نیز در کنار وایبر و واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای پیام‌رسان به‌حساب می‌آید. تانگو امکان نمایش دوستانی که از این برنامه استفاده می‌کنند را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید راحت‌تر دوستان خود را پیدا کنید و با آنها به گفت‌وگو بپردازید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار کیفیت صدا و تصویر فوق‌العاده بالای آن است که باعث می‌شود انتقال داده‌های اطلاعاتی صوتی و تصویری با بالاترین کیفیت انجام شود.

چرا شبکه‌های اجتماعی به درد نمی‌خورند؟

ویژگی‌های خاص فضای شبکه‌های اجتماعی باعث نگرانی‌هایی در جامعه شده است چرا که استفاده نادرست از این شبکه‌ها و نیز عدم‌آشنایی کامل با آنها در بسیاری از موارد تهدیداتی را برای کاربران به همراه داشته است:

1- به خطر افتادن حریم خصوصی: شاید مهم‌ترین نکته منفی شبکه‌های اجتماعی را بتوان نقض حریم خصوصی افراد عنوان کرد، به‌نحوی که در این شبکه‌ها امکان فاش‌شدن اطلاعات و عکس افراد وجود دارد و به‌خصوص در شبکه‌های موبایلی، افراد به‌راحتی می‌توانند از اطلاعات شخصی شما سوءاستفاده کنند.به همین دلیل مسئولان کشور ازجمله دلایل فیلترکردن برخی از شبکه‌های اجتماعی موبایلی را به‌خطر افتادن حریم شخصی کاربران ایرانی عنوان کرده‌اند. در این فضا به‌دلیل نبود چارچوب مشخص، امکان تهدید حریم شخصی و نیز به اشتراک‌گذاری آن وجود دارد.

2- از بین رفتن الگوهای حقیقی دنیای واقعی: فضای مجازی و به‌تبع آن شبکه‌های اجتماعی الگوی ارتباط سنتی دنیای واقعی را از بین برده‌اند و باعث شده‌اند که دیگر ارتباطات مانند گذشته شکل نگیرد.

3- انزواطلبی افراد به واسطه شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از موارد می‌توانند سبب انزواطلبی افراد شوند و فرد ترجیح می‌دهد به دور از بقیه افراد، در گوشه‌ای نشسته و غرق در گوشی موبایل خود شود که این موضوع باعث برهم زدن روابط اجتماعی و خانوادگی می‌شود.

4- از هم پاشیدگی بنیان خانواده: استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث تهدیدات و برهم‌زدن آرامش خانواده‌ها شود. کارشناسان معتقدند که این نرم‌افزارها به گسترش بی‌اعتمادی و بدبینی بین خانواده‌ها منجر شده‌اند چرا که امکان گسترش ارتباطات ناصحیح از طریق شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و در این زمینه فرهنگسازی لازم صورت نگرفته است. متأسفانه استفاده از این نرم‌افزارها باعث می‌شود که زنان و مردان، دایره ارتباطات جدیدی پیدا کنند که شاید در ابتدا موضوعی عادی به‌نظر برسد اما در طولانی مدت امنیت روانی خانواده‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

5- نبود شناخت صحیح و کافی: شکی نیست که در فضای مجازی، نمی‌توان به شناخت صحیح و کافی دست پیدا کرد و براین اساس حضور در شبکه‌های اجتماعی و برقراری ارتباط از این طریق از دیگر معضلاتی است که کاربران با آن روبه‌رو هستند و در بسیاری مواقع بدون شناخت صحیح، به این شبکه‌ها و کاربران آن اعتماد می‌کنند که دردسرهایی را برایشان به دنبال دارد.

 

کد خبر 260034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز