یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

مرضیه موسوی: حتما شما هم تجربه معطل‌شدن در راهبندان‌های معابر شهرهای بزرگ را داشته‌اید. خب چطور با این معضل کنار بیاییم و از آن فرار کنیم؟

ترافیک شهر را ردیابی کنید

در سال‌های اخیر مفهومی به نام مدیریت زمان در ترافیک به فرهنگ ساکنان شهرهای بزرگ اضافه شده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این عنوان مهارتی است که به شما کمک می‌کند تمام کارهای خود را با وجود راهبندان‌ها در پایتخت، سر وقت و به موقع انجام دهید و هیچ‌گاه دچار کمبود زمان نشوید. اما به‌دست آوردن مهارت مدیریت زمان در ترافیک که فکر می‌کنم تک تک ما به‌شدت دنبال آن هستیم خیلی ساده نیست. در چند سال اخیر تلاش شده با ایجاد امکاناتی کسب این مهارت برای شهروندان راحت‌تر شود. شهروندان با کمک این امکانات و تسهیلات می‌توانند به راحتی ترافیک معابر شهری را ردیابی کنند. امکاناتی که در این گزارش معرفی شده در خدمت شماست.

نمایشگر‌ها

گره‌ها روی تابلوهای بزرگ دیجیتال
بیش از ده‌ها تابلوی نمایشگر در سطح معابر شهرهای بزرگ و ازجمله تهران، شما را از وضعیت ترافیکی خیابان‌ها یا بزرگراه‌ها مطلع می‌کنند تا بتوانید مدیر زمان‌تان باشید. حتماً حین تردد در بزرگراه‌های شهر با تابلوهای بزرگی که در عرض معبر نصب شده‌اند، مواجه شده‌اید که وضعیت ترافیک بزرگراهی که در آن در حال تردد هستید و بزرگراه‌های اطراف را نمایش می‌دهد. از کنار این تابلو، بی‌توجه نگذرید. همچنین برخی تابلو‌ها در سطح خیابان‌ها هستند که به شما وضعیت ترافیک معابر پیش روی‌تان را گوشزد می‌کنند. مسیر‌ها با رنگ‌های سبز، قرمز و... به شما می‌گویند که این معبر سبز، یعنی بدون ترافیک است یا قرمز، یعنی دارای ترافیک سنگین است.

اینترنت

نقشه ترافیک در فضای مجازی
برای مطلع‌شدن از وضعیت ترافیکی معابر شهر اینترنت به کمک‌تان آمده است تا مدیریت زمان داشته باشید. البته یادتان باشد که این روش برای قبل از آغاز سفر شما درنظر گرفته شده است. مثلا اگر مایلید بدانید ترافیک شریان‌های تهران به چه صورت است، باید به یکی از این 2نشانی اینترنتی مراجعه کنید و با کلیک روی آیکون مورد نظر نقشه لحظه‌ای ترافیک شبکه معابر شهر را ببینید. این نشانی‌ها شامل Tehrantraffic. Com  و traffic. tehran. ir است. بدین‌ترتیب لازم نیســـــت ناخواسته در گره ترافیک گیر بیفتید.

تلفن همراه

راهبندان‌های شهر روی موبایل شما
شما باید یکی از برنامه‌های طراحی شده مخصوص ترافیک را روی تلفن همراه‌تان نصب کنید و از طریق آن از نقشه لحظه‌ای ترافیک شبکه بزرگراهی مطلع شوید. تهرانی‌ها برای دریافت این برنامه باید به سایت شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران مراجعه و برنامه را دانلود کنند. نگران نباشید. این برنامه‌ها در سیستم java جواب می‌دهد و نیاز به گوشی‌های مدل بالا نیست. روش کار هم بدین صورت است که به شماره ارائه شده یک پیامک می‌فرستید و در پاسخ، نقشه به روز‌شده ترافیک معابر شهر را دریافت می‌کنید.

رادیو

صدای ما را از ترافیک می‌شنوید
تا چندی قبل اعلام وضعیت ترافیکی معابر شهر در تهران تنها برعهده رادیو پیام بود اما با آغاز همکاری رادیو تهران با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که منجر به تأسیس استودیوی صدای شهر شد، این وظیفه به‌طور مستقیم برعهده این شبکه رادیویی قرار گرفت. رادیوی صدای شهر هر نیم‌ساعت یک‌بار به‌مدت ۵ دقیقه اخبار ترافیکی را برای شنوندگان تهرانی تشریح می‌کند. البته در این میان اگر رخداد مهمی باشد که بر وضعیت ترافیک معابر تأثیر بسزایی داشته باشد، هم بین برنامه‌های شبکه مذکور وقفه ایجاد شده و خبر مهم ترافیکی برای شهروندان خوانده می‌شود.

تلویزیون

مدیریت زمان با جعبه جادو
اگر ساعت خروج شما از منزل به‌گونه‌ای است که می‌توانید از برنامه‌های ترافیکــــی تلویزیـــون بهره‌مند شوید، آن را به بهانه خروج سریع‌تر از منزل از دست ندهید. ازجمله این برنامه‌ها برای تهرانی‌ها می‌توان به سیمای ترافیکی که از شبکه پنج سیما پخش می‌شود، اشاره کرد. ضمن اینکه در برنامه‌های صبحگاهی و نیز اخبار عصرگاهی شبکه تهران هم شما را از آخرین وضعیت معابر شهر مطلع می‌کنند. ساکنان دیگر شهرهای بزرگ هم سراغ اخبار ترافیکی شبکه‌های استانی بروند. اگر به همین موارد جزئی توجه داشته باشید، هم در مصرف سوخت‌تان صـــرفه‌جــــویی کرده‌اید، هم در وقت ارزشمندتان.

زمان با مترو در دست توست

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت زمان در ترافیک معابر شهری مثل تهران، استفاده از خطوط متروی پایتخت است. با اندکی تعمق روی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهرهای پیشرفته می‌توان دریافت که استخوان‌بندی این سیستم‌ها، شبکه قطار شهری یا همان مترو است. شبکه قطار شهری به‌عنوان شبکه اصلی سیستم حمل‌ونقل عمومی، وظیفه جابه‌جایی عمده شهروندان در طول و عرض شهر را بر عهده دارد. حالا تصور پایتخت بدون ارابه‌های زیرزمینی آن محال است. حتی فکر «تهران بدون مترو» هم سرسام می‌آورد. کافی است یک روز در ایستگاه‌های زیرزمینی را به روی ساکنان روی زمین باز نکنند، آن وقت خیابان‌های این شهر که از خیلی سال‌ها پیش ظرفیتشان تکمیل شده به قدری شلوغ و غلغله می‌شوند که زندگی پایتخت‌نشینان را مختل خواهند کرد. راستش مقوله حمل‌ونقل شهری از آن موضوع‌هایی است که تا آدم می‌شنود بلافاصله یاد ترافیک گره‌خورده، اعصاب خرد و وقت تلف‌شده شهروندان برای رسیدن به مقصد می‌افتد، یاد اینکه نمی‌توان در این ترافیک، مدیریت زمان داشت. این مقوله در تهران، امروز آنقدر جدی است که حتی مرد اول مدیریت این شهر هم اعتراف می‌کند که توسعه پایدار شهری وابستگی جدی به بهبود حال و روز ترافیک پایتخت دارد اما مترو فعلا تنها ناجی خیابان‌های پایتخت است و می‌تواند کمک دست شهروندان برای مدیریت زمانشان باشد. زمانبندی حرکت قطارها می‌توانند شما را در یک برنامه‌ریزی اصولی برای مدیریت زمان کمک کنند. شما به‌عنوان یک شهروند با خیال راحت می‌توانید روی ساعت ورود و خروج قطارها به ایستگاه‌ها حساب و بدون دردسر داشتن ترافیک برای وقت‌تان برنامه‌ریزی کنید. این بهترین پیشنهاد ما برای مدیریت زمان با وجود ترافیک است.

گره ‌نخوردن در گره‌های معابر

باید قبول کنیم که خیابان‌های شهری مثل تهران آنقدر شلوغ شده‌اند که ساکنانش ترجیح می‌دهند به زیرزمین بروند و لذت یک سفر شهری را در خطوط مترو احساس کنند. خب، ما هم چند پیشنهاد برایتان داریم که اگر کمی به آنها توجه کنید در گره‌های ترافیکی گره نمی‌خورید.

1- مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و بهترین پیشنهاد ما استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، هم در هزینه‌های خودتان صرفه‌جویی می‌شود، هم بی‌خود و بی‌جهت سرمایه ملی‌ـ بخوانید بنزین‌ـ را نمی‌سوزانید. در ضمن شهر را هم از گره‌های ترافیکی مختلف نجات داده‌اید.‌

2- اگر باید سروقت به سر کارتان برسید، کمی به‌خودتان زحمت دهید و زودتر رختخواب گرم و نرم را رها کنید. ترافیک خیابان‌ها قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است به دامش گرفتار شوید. اگر هم گرفتار ترافیک شدید زیاد عجله نکنید، بالاخره مدیران اداره‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها هم شرایط را درک می‌کنند.

3- همه کارهایتان را برای روزهای آخر هفته که معمولا معابر شلوغ‌ترند، نگذارید. روزهای آخر هفته معابر شهری آنقدر شلوغ و غلغله می‌شوند که فقط اعصاب خرد گیرتان می‌آید. کارهایتان را در تمام روزهای هفته تقسیم کنید.

4- اگر قصد دارید حتما با خودروی شخصی به خیابان‌ها بروید قبل از راه افتادن به فکر جای پارک باشید، یعنی یکی از پارکینگ‌های نزدیک محل مورد نظرتان را نشان کنید و یک راست به آنجا بروید.

5- برای خرید محصولات مختلف لازم نیست راهی نقاط مختلف شهر شوید. یک مرکز خرید در نزدیکی محل سکونت یا کارتان را درنظر بگیرید و به همان‌جا بروید. باور کنید تنوع اجناس داخل یک مرکز خرید آنقدر هست که پاسخگوی سلیقه شما باشد، پس بی‌جهت اسیر ترافیک نشوید.

6- شهرهای بزرگ مثل تهران معمولا دارای 2پیک ترافیکی صبحگاهی و عصرگاهی هستند. صبح‌ها از ساعت 7:30تا 9:30و بعدازظهرها از ساعت 16تا 19ترافیک معابر سنگین می‌شود. اگر می‌توانید سفر درون شهری‌تان را در این ساعت‌ها انجام ندهید.

کد خبر 257466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز