چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

مریم سعید‌نژاد: آفتاب فروردین که به زمین می‌خورد و فصل بهار فرا می‌رسد کم کم باید به فکر برپا کردن وسایل سرمایشی تابستانی‌مان باشیم تا وقتی هوای گرم نیمه دوم بهار از راه رسید، از قبل حاضر و آماده شده باشیم.

کولر آبی

 از اواخر فروردین بازار سرمایشی‌ها از ریز تا درشتشان، از پنکه و کولرها تا اسپیلت‌ها رفته رفته رونق بیشتری می‌گیرد. از این‌رو سری زدیم به بازار این روزهای سرمایشی‌ها تا با زیر و بم آن بیشتر آشنا شویم.

بازار سرمایشی‌ها

برای خرید وسایل سرمایشی باید سری به بازارهای لوازم خانگی بزنید. تنوع وسایل سرمایشی آنقدر زیادشده که برای هر مکان و هر نیازی می‌شود تعداد زیادی از برندهای متفاوت این وسیله‌ها را به آسانی پیدا کرد. هر چه به روزهای تابستان نزدیک‌تر شویم قیمت این دستگاه‌ها بالاتر می‌رود. پس بهتر است دست بجنبانید و در همین روزهای بهاری به خرید بروید. پنکه‌های پایه‌دار و بدون پایه، کولرهای آبی و گازی در اندازه‌های مختلف، اسپیلت‌های دیواری، کولرهای دستی یا رومیزی و دستگاه‌های 2کاره حرارتی مهم‌ترین وسایل سرمایشی بازار را تشکیل می‌دهند. برندهای ایرانی و خارجی زیادی در بازار به چشم می‌خورد که محصول کشورهای مختلفی ازجمله فرانسه، آلمان، کره، ژاپن، چین و البته ایران هستند.

پرطرفدارها کدامند؟

هر کدام از وسایل سرمایشی براساس میزان کارایی و محیطی که قرار است خنکشان کنند، طرفداران خاص خودشان را دارند اما با این حال آنچه از ظاهر بازار و گپ و گفت با فروشنده‌ها و مشتری‌ها دستگیرمان می‌شود این است که کولرهای گازی دیواری یا اسپیلت‌ها به‌خاطر جدید بودن و داشتن امکانات خاصشان نسبت به بقیه پرطرفدارتر هستند. کولرهای آبی هم که هنوز مشتریان زیادی دارند در اندازه‌ها و برندهای مختلف به چشم می‌خورند. نکته جالب بازار کولرهای آبی این است که همه برند ایرانی دارند و برند خارجی بین آنها به چشم نمی‌خورد. کولرهای آبی براساس قدرتشان قیمت‌گذاری می‌شوند. برای مثال کولرهای آبی با قدرت 5هزار وات را می‌توانید با قیمت حدود 600هزار تومان بخرید. آبسال، جبال، سولان، پاییزان، مشهد دوام، جنرال استیل، پلار، سپهر الکتریک و انرژی تعدادی از برندهای ایرانی متنوع کولرهای آبی هستند. بعضی فروشنده‌ها طرفدار برندهای معروفند و بعضی‌ها هم نظر دیگری دارند؛ «موتور بیشتر کولرهای آبی تقریبا یکی است. فرق قیمت‌ها به‌خاطر جنس بدنه و سایر امکانات و البته اسم برند است. هر چه برند معروف‌تر باشد خب باید پول بیشتری هم بالای آن بدهید. کولرهای آبی سلولزی هم که به نسبت جدیدتر هستند پرطرفدارند چون در ساختار آنها به جای پوشال از ورقه‌های سلولزی استفاده می‌شود و برای هوای آلوده مناسب‌ترند و البته قیمتشان هم بالاتر از بقیه است.»

دیواری‌های پرمصرف

کولر‌گازی‌های‌ باریک و سفیدرنگی که روی دیوار نصب می‌شوند برخی‌ها را از خرید کولرآبی منصرف می‌کنند؛ الان دیگر در خیلی از اداره‌ها و مطب‌ها و خانه‌های‌ نوسازی که پا می‌گذارید خبری از کولر آبی نیست و کولر‌گازی‌ روی دیوار جا خوش کرده‌است. هرچند که بعضی‌هایشان آنطور که باید هوا را خنک نمی‌کنند و احتمالا فقط به درد یک اتاق می‌خورد نه یک خانه. البته بعضی‌هایشان هم آنقدر هوا را سرد می‌کنند که به درد هوای شهرهایی مثل اهواز می‌خورند. این خنک‌کننده‌ها برای شهرهای معتدلی مثل تهران چندان به‌صرفه نیست و معمولا خریدارهای مشتاق طی ماه‌های آتی و بعد از دیدن قبض برق از انتخاب خود پشیمان می‌شوند. از این‌رو همچنان در بیشتر شهرهای کشور بهترین گزینه‌ برای مشتریان همان انواع کولر آبی و در شهرهای مرطوب، پنکه است. اما در شهرهای جنوبی کشور که بسیار گرم و مرطوب است، این کولرها به دلیل امکان خشک‌کردن هوا، گزینه بهتری از کولرهای آبی هستند که هوا را مرطوب‌تر می‌کند.

قدیمی‌های پرطرفدار

پنکه‌های خوش آب و رنگ سفید یا نقره‌ای این روزها خیلی زیباتر و ظریف‌تر از پنکه‌های زمخت قدیمی هستند. بیشترین برندی که در بازار پنکه‌ها به چشم می‌خورد برند ایرانی پارس خزر است. برندهای دیگر ازکشورهای آلمان، کره و چین هستند که هم بین اجناس بازار وجود دارند. پنکه‌ها با داشتن قابلیت‌های خاص مثل کنترل از راه دور، چرخش‌های عمودی و افقی، تنظیم جهت باد و... طرفداران خاص خودشان را دارند. پنکه‌های ایرانی را می‌توانید با قیمتی حدود 100تا 200هزار تومان بخرید. برای مدل‌های خارجی هم باید چیزی حدود 200تا 300هزار تومان خرج کنید.

اول فکر، بعد خرید

اگر شما هم دنبال خرید وسایل سرمایشی هستید فقط به برند و رنگ و لعاب این اجناس فکر نکنید. اول متراژ فضا و نوع استفاده از فضایتان (اداری و خانگی) را درنظر بگیرید و بعد به خرید بروید. برای فضاهای کوچک و محدود پنکه‌ها به کارتان می‌آیند اما برای فضاهای بزرگ‌تر باید دنبال کولرهای آبی یا گازی باشید که هر کدام مزیت‌های خودشان را دارند. اسپیلت‌ها که نسل جدید کولرهای گازی هستند مزیت‌های زیادی دارند. کم مصرفند و هم هوای خنک و هم هوای گرم تولید می‌کنند، هوا را مطبوع و تصفیه‌شده می‌کنند و دمایشان قابل تنظیم است. موقع خرید اسپیلت‌ها برندی را خریداری کنید که تحت لیسانس یک شرکت ایرانی باشد تا ضمانت‌نامه معتبر داشته باشد. بعد هم دقت کنید که لوازم داخل کارتن کولرکامل باشد. در مورد کولرهای آبی یا گازی‌های غیراسپیلتی هم باید فضا را درنظر بگیرید. مزیت این مدل کولرها هم این است که با نصب یکی از آنها روی پشت بام همه بخش‌های خانه خنک خواهد شد. در ضمن یادتان نرود موقع خرید تمام دستگاه‌های سرمایشی به برچسب انرژی روی دستگاه توجه کنید.

فروشنده‌های ناراضی

وقتی پای درددل فروشنده‌های لوازم سرمایشی می‌نشینیم تقریبا همه به یک نقطه مشترک می‌رسند و آن هم وجود اجناس چینی بی‌کیفیت در بازار است. یکی از فروشنده‌ها می‌گوید: «بیشتر اجناس خارجی بازار چینی هستند ولی خب این دلیل بد بودن همه آنها نیست چون اجناس چینی هم درجه‌یک، 2و 3دارند. اگر سراغ درجه یک‌ها بروید و مخصوصا آنهایی که تحت لیسانس کشور اصلی کالا تولید شده‌اند خیالتان راحت‌تر خواهد بود اما اگر از من می‌پرسید برندهای ایرانی لوازم سرمایشی خیلی بهتر و مطمئن‌تر از خارجی‌ها هستند.»

کد خبر 258737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز