همشهری آنلاین: یک جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: جوان زیبایی را می‌پسندد و از تنوع در لباس لذت می‌برد نباید به این خاطر به آن اتهام زد بلکه باید فضایی ایجاد شود که پاسخگوی ذائقه‌های متفاوت باشد.

به گزارش مهر، سیدبشیر حسینی جامعه شناس در برنامه فصل نو شبکه قرآن و معارف سیما گفت: وقتی لباس در جایگاه خود درست تعریف شود آن زمان است که به افراد شخصیت می‌دهد بنابراین لباسی مانند لباس خلبانی، خبرنگاری و لباس پلیس به این اشخاص شأن اجتماعی می‌بخشد.

وی ادامه داد: ما در مقوله زیبایی شناسی کمتر حجاب را به عنوان یک مد و یک نشانه مد نظر قرار می‌دهیم در صورتی که اگر دقت کنیم برهنگی حوزه عملش محدودتر از پوشش است در حقیقت وقتی حجم پارچه و لباس بیشتر باشد دست طراح نیز بالاتر رفته و جذابیت را بالاتر می‌برد اما متأسفانه از این فرصت‌ها غفلت کرده‌ایم در صورتی که حجاب و حجم بالای پارچه جا برای مانور دادن بیشتری را فراهم می‌کند.

این جامعه شناس تأکید کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش می‌کنند تا یک اعتراض اجتماعی ایجاد کنند و موضوع حجاب را مقوله‌ای در مقابله با حکومت مطرح نمایند.

حسینی اظهار داشت: تعبیرتلخی است اگر ما سطح مردم را تا حدی پایین بیاوریم که بگوییم مردم بدون تفکر و چشم و گوش بسته تحت تأثیر این تفکرات هستند البته از طرفی نباید تأثیرات این شبکه‌ها را نادیده گرفت و انکار کرد

وی با بیان این مطلب که فرهنگ ایرانی بازگشت و میلش به عفاف و پوشش‌های جدی‌تر است گفت: باید فضایی ایجاد شود که در آن ذائقه مردم در طراحی در نظر گرفته شود، مد و لباس با قانون و آیین‌نامه و دستور کار به جایی نمی‌رسد و هیچ جای دنیا هم این گونه نبوده است.

این استاد دانشگاه افزود: جوان و نوجوان از تنوع در لباس لذت می‌برد اما گاهی همین جوان وجهه‌ای که از رسانه و حکومت و جامعه و خانواده دیده محدودیت بوده بنابراین بهتر است به جای برچسب زدن به آن‌ها از آن‌ها اتهام زدایی کنیم.

وی تأکید کرد: اگر مطالعه و دقتی در استفاده از کلمه پوشش در تعابیر دینی داشته باشیم متوجه می‌شویم که تعبیر لباس در دین ما بسیار جذاب و پراستفاده است مانند لباس تقوا و یا تعبیر زن و شوهر برای هم که به عنوان لباس بیان شده است.

در ادامه برنامه حجت الاسلام سیف جمالی اظهار داشت: باید یک سری کارهای محتوایی انجام شود زیرا به گفته بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها متأسفانه متون و درس‌های دانشگاهی که به طراحان و دانشجویان این رشته‌ها آموزش داده می‌شود به روز نیست و از لحاظ محتوا نیز با فرهنگ دینی و ملی ما فاصله دارد.

وی گفت: ما باید به طراحان و دانشجویان آموزش دهیم که چه معیارهایی پارامترهای لباس ایرانی است و اینکه این طرح باید تأمین‌کننده چه ضروریات رفتاری باشد؟

مدیر عامل بنیاد مد و لباس ایرانی ادامه داد: لباس زیبا داشتن شرط لازم است نه شرط کافی، این لباس باید به‌گونه ای باشد که هم پوشش را تأمین کند و هم برای فعالیت‌های اجتماعی مناسب باشد. برای این که لباسی بتواند به عنوان مد در جامعه شناخته شود باید هم زیبا بوده و هم کاربردی باشد و هم بتوان آن را ترویج کرد.

حجت الاسلام جمالی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در بحث لباس ملی دچار کاستی‌های فراوانی هستیم و نتوانستیم دغدغه مقام معظم رهبری را برطرف نماییم در صورتی که رهبر در رابطه با بحث لباس ملی آقایان نیز تأکید داشتند اما متأسفانه تا به حال طرح خوبی در این رابطه ارائه نشده که قسمتی هم به این موضوع برمی‌گردد که تنوع لباس برای آقایان بسیار کم است.

کد خبر 259646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز