همشهری آنلاین: دیپلمات‌های مذاکره کننده از کشورهای عضو گروه ۱+۵ نسبت به روند مذاکرات وین ۴ که در محل اقامت سران هیات‌های مذاکره کننده در جریان است ابراز خوشبینی کردند.

ایرنا نوشت: سایمون گس عضو گروه مذاکره کننده انگلیس در مذاکرات هسته‌ای وین4 در پاسخ به پرسشی درخصوص روند مذاکرات، گفت: گفتگوها به خوبی پیش می‌رود.

یک عضو هیات مذاکره کننده چینی نیز روند مذاکرات هسته‌ای را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: مذاکرات روند خوبی دارد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و سرپرست هیات مذاکره کننده روسی که بارها برای کشیدن سیگار در لابی هتل مشاهده شد از پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگاران درمورد روند مذاکرات و جزئیات آن خودداری کرد.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و سرپرست هیات مذاکره کننده آمریکایی در گروه 1+5 نیز حاضر به پاسخگویی درمورد جزییات و روند گفتگوها نشد.

ایسنا هم نوشت: نماینده روسیه در مذاکرات 1+5 با ایران گفت: پارامترهای توافق آینده به طور فشرده مورد بحث قرار گرفته است اما هنوز مباحث بسیاری باقی مانده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته پس از پایان دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت: در این دور از مذاکرات جو حاکم متغیر است. تلاش‌های جدی برای نوشتن پیش‌نویس در برخی ابعاد انجام می‌شود اما نکته اصلی این است که پارامترهای توافق آینده به طور فشرده مورد بحث قرار گرفته است اما هنوز مباحث بسیاری باقی مانده است. منطق مذاکرات به این شکل است که اگر طرف‌های درگیر در مذاکرات با مشکلات جدی روبه‌رو شوند، کار بر روی متن توافق به صورت اتوماتیک کندتر می‌شود.

وی ادامه داد: همه به دنبال یافتن راهی برای برون‌رفت از این فضا هستند زیرا همه می‌دانند که زمان می‌گذرد و مشکلات ممکن است باعث شود که مذاکرات در این گام بماند.

ریابکوف اضافه کرد: این امیدواری وجود دارد که ساختار و نوشتار کلی توافق آینده مورد تایید دو طرف قرار گیرد. رویکرد هیات‌های 1+5 و ایران یکسان است. ما به ساختارهای کلی برخی مسائل دست یافتیم اما هنوز حرکتی رو به جلو انجام نشده است.

دو چهارم مذاکرات ایران و 1+5 از روز چهارشنبه در وین برای نگارش متن توافق جامع آغاز شده است.

کد خبر 259509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز