همشهری‌آنلاین: دکتر باقر ساروخانی، جامعه‌شناس و استاد جامعه‌شناسی ارتباطات اجتماعی در پیامی به مناسبت تجلیل از ۴۲ سال فعالیت علمی و عملی دکتر محمدمهدی فرقانی در هفته روابط‌عمومی، وی را فردی دانست که سراسر حیاتش در کلمه ارتباطات خلاصه می‌شود.

باقر ساروخانی

به گزارش ستادخبری هفته روابط عمومی متن این پیام به شرح زیر است:

خوشحالم از اینکه ستاد برگزاری هفته روابط‌عمومی در صدد برگزاری مراسمی جهت بزرگداشت مردی بزرگ با قامتی بلند و استوار در خاندان ارتباطات برآمده است و مفتخرم از اینکه اینجانب سهم کوچکی در این بزرگداشت برعهده دارم.

سخنم از مردی است که سراسر حیاتش در یک کلمه خلاصه می‌شود: ارتباطات. به حق او فرزند راستین این خاندان بزرگ است و تحصیلاتش گواه بر این مدعاست. او هرگز دچار اعوجاج معاصر نشد، یعنی از رشته‌ای به رشته دیگر راه نبرد. کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا، همگی در یک مسیر و در یک زمینه خاص سپری شد.

حیات حرفه‌ای او نیز در همین مسیر ادامه دارد. عضویت در انجمن‌های بین‌المللی ارتباطات و انجمن‌های ملی جامعه اطلاعاتی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، همگی نشان از همین واقعیت دارد.

کتاب درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران و بیش از 20 مقاله علمی در فصلنامه‌های مختلف ارتباطات نیز با همین خط اندیشه هدایت شده‌اند.

حیات خانوادگی دکتر فرقانی نیز با همین نشان مشخص می‌شود؛ برخورداری از همسری که خود از افتخارات دانش ارتباطات و روابط‌عمومی است و داشتن فرزندی که در سنت خانواده به ارتباطات روی آورده است که به یقین او نیز فرزند شایسته همین سرزمین مقدس است. به یاد دارم زمانی را که او با اشتیاق فراواقعیت را دنبال می‌کرد.

مهم‌تر از همه، مشی ارتباطی این دانشمند فرزانه است. او را همواره و در هر مجلسی، مؤدب، آرام و متواضع یافتم.

شاید با آنچه آمد، کمتر کسی را همچون دکتر فرقانی بتوان یافت که از هر جهت فرزند و سپس راهبر جهان ارتباطات و روابط‌عمومی باشد.

آنچه لافارگ (Lafargue)، منتقد تیزبین رئالیست‌های فرانسه درباره یکی از برجستگان آلمانی می‌نوشت، به یقین در همه ابعاد حیات دکتر فرقانی قابل بیان است. با الهام از همین اندیشه باید به درستی گفت:

او را اندیشمندی یافتم که بی هیچ ادعا، آنچه در آستین داشت در طبق اخلاص نهاد و تقدیم دانش ارتباطات نمود. او هرگز به وسوسه ورود به حوزه‌های گوناگون مقام و منزلت نیافتاد. جناح‌های سیاسی گوناگون زمانه او، هرگز نتوانست اعوجاجی در مسیر روشن علمی او ایجاد کند. به هر دعوتی در کانون علم و اندیشه پاسخ داد و در هر مجلسی، صادقانه اندیشه‌اش را بیان کرد. هرگز ندیدم هیچ اندیشه‌ای، گفتاری یا کرداری به ریا از او جاری شده باشد. به حق او فرزند راستین و وفادار دانشی است که به نظر ما نقش پیام‌آوری در جهان معاصر را برعهده دارد.

به حق اصحاب روابط‌عمومی، الگویی منزه در برابر دارند. جای دارد دانشجویان جوان این رشته، هم عظمت رشته‌ای را بدانند که به عنوان رسالت پذیرفته‌اند، هم گام در راهی نهند که انسان‌هایی چون دکتر فرقانی پیموده‌اند. برای این دانشمند نستوه، توفیق بسیار آرزو داریم و در انتظار جدیدترین کارشان در حوزه گزارش‌نویسی برای مطبوعات هستیم.

گفتنی است مراسم تجلیل از دکتر محمدمهدی فرقانی روز 30 خرداد و همزمان با چهارمین روز از هفته روابط‌عمومی برگزار می‌شود.

کد خبر 259445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز