همشهری‌آنلاین: ساخت افکار عمومی و ایجاد ذهنیت مشترک اجتماعی از مهم‌ترین وظایف روابط‌عمومی‌هاست که کمتر به آن توجه شده است.

دکتر حسن بشیر، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و استاد ارتباطات بین‌‌الملل با بیان این مطلب اظهار داشت: توجه به مدیریت افکار عمومی در روابط‌عمومی الکترونیک الزامات و پیش‌نیازهایی دارد که باید به آنها توجه شود. روابط‌عمومی در صدد است که بر اساس اهداف تعیین شده، محتوای تبلیغاتی و پیام‌رسانی خود را به گونه‌ای به مخاطبان مختلف برساند که آنان را با خود همسو و همدل سازد. بنابراین،‌ در این زمینه نوعی از ساخت ذهنیت که همان ساخت افکار ‌است، مورد نظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر این حرکت ساخت ذهنیت به شکل طبیعی و غیر افراطی انجام گیرد، می‌تواند به عنوان یک جریان غالب فکری حداقل برای مدتی در میان مخاطبان ثبیت شود.

بشیر با اشاره به اینکه برای ایجاد ذهنیت مشترک اجتماعی ‌که نوعی از «ساخت افکار عمومی» است، روش مناسب را باید پیدا کرد، به تشریح برخی از این روش‌ها پرداخت و گفت: ابداع ایده مناسب و ممتاز برای سازمان برای تبدیل شدن آن به یک فکر عمومی، یکی از این روش‌هاست که این ایده باید از وجهه کافی، هویت مناسب و معنای کافی برخوردار باشد.

وی تولیدسازی ایده مزبور در اشکال مختلف قابل رمزگشایی توسط مردم را روش دوم ساخت ذهنیت توسط روابط‌عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: این مرحله بسیار مهم است. در حقیقت، کدها و رمزهای استفاده‌شده در تولیدسازی ایده، باید به گونه‌ای باشند که مخاطبان مختلف بتوانند آنها را رمزگشایی کنند. عدم رمزگشایی کدهای مزبور می‌تواند نه تنها رابطه را با بن‌بست روبه‌رو سازد، بلکه نوعی از سوء‌تفاهم را نیز ایجاد کند.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات، سومین روش مدیریت افکار عمومی توسط روابط‌عمومی را توزیع‌سازی ایده به اشکال گوناگون و مفید دانست و افزود: ابداع و تولید ایده ممتاز زمانی می‌تواند مؤثر باشد که توزیع‌سازی مفید داشته باشد. توزیع‌سازی ایده و در حقیقت پیام سازمان، عبارت از فرایند شناخت مخاطبان و چگونگی رساندن پیام مناسب برای آنان در زمان، مکان و موقعیت مطلوب است. این حرکت نیازمند چندین محور مربوط به شناخت است که باید مورد توجه قرار گیرند: شناخت کافی مخاطبان، شناخت لازم موقعیت‌های زمانی و مکانی،‌ شناخت شیوه‌های مناسب اطلاع‌رسانی، شناخت چگونگی به‌کارگیری شیوه‌ها برای اطلاع‌رسانی و بالاخره شناخت چگونگی تأثیرگذاری پیام بر مخاطبان.

بشیر تنوع‌سازی پیام را نیز روشی مؤثر برای شکل‌دهی افکار عمومی عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌های مؤثر در ایجاد افکار عمومی، ‌تنوع‌سازی پیام بر یک یا چند محور خاص مرتبط با یکدیگر که بتوانند همدیگر را تقویت کنند و استمراریت پیام در اذهان مخاطبان است .

وی فهم افکار عمومی، احترام به افکار عمومی، تعامل دائمی با افکار عمومی و ارزیابی مستمر افکار عمومی را از الزامات روابط‌عمومی‌ها برای موفقیت هدایت افکارعمومی دانست.

گفتنی است نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع روابط‌عمومی الکترونیک و مدیریت افکارعمومی روز 27 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت حضور در این همایش می‌توانند به وب‌سایت www.eprcenter.ir مراجعه کنند.

کد خبر 258693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز