چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه از سمت خود استعفا داد.

brahimi

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگـزاری رویترز، اخضر ابراهیمی،نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه در نشست خبری مشترک با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد استعفای من اقدام خوب و مناسبی نیست زیرا من در حالی که سوریه در وضع بدی قرار دارد ماموریتم را رها می‌کنم.

اخضر ابراهیمی خاطرنشان کرد من ظرف چند ساعت آینده در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم خود را درخصوص استعفا اعلام می‌کنم.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این نشست خبری گفت ما در طول سه سال گذشته برای پایان‌دادن به بحران سوریه تلاش کردیم و من از بابت استعفای ابراهیمی متاثر و متاسفم.

بان کی مون افزود تعیین جانشین برای ابراهیمی کمی زمان می‌برد و افرادی زیادی برای نامزدی تصدی این سمت هستند.

او اظهار داشت بحران سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه گزینه سیاسی در اولویت است.

 

ابراهیمی پس از آخرین گزارشی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که پشت درهای بسته برگزار شد ارائه کرد به خبرنگاران گفت :« اوضاع در سوریه بسیار سخت است اما نا امیدکننده نیست و هیچ دلیلی برای تسلیم شدن در این خصوص وجود ندارد.»

او از مشخص کردن اولویت‌هایی که جانشینش دنبال خواهد کرد خودداری کرد اما گفت :« بیانیه ژنو پشتوانه‌ای برای تلاش‌های صلح باقی خواهد ماند.»

این بیانیه ، انتقال سیاسی در سوریه را خواستار است اما نظام و مخالفان سوری در مذاکراتی که ژانویه و فوریه گذشته زیر نظر ابراهیمی در ژنو برگزار کردند درباره چگونگی اجرای آن به توافق نرسیدند.

ابراهیمی همچنین طرحی را که در سفر اخیرش به تهران به طرف ایرانی ارائه کرد «قابل توجه» توصیف کرد.

این طرح چهار بند را شامل می‌شود : آتش بس ، تشکیل دولت وحدت ملی ، بازنگری در قانون اساسی به گونه‌ای که اختیارات رئیس‌جمهور را کاهش دهد و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سوریه.

ابراهیمی افزود :« ایرانی‌ها در صورت موافقت شورای امنیت با این طرح ، برای همکاری در خصوص تعویق زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه (که قرار است سوم ژوئن برگزار شود) آمادگی داشتند. »

او در پاسخ به این‌که چه پیامی برای مردم سوریه دارید ، گفت :« بار دیگر به علت شکست ماموریتم عذرخواهی می‌کنم.»

از سوی دیگر ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز به خبرنگاران گفت :« تلاش برای دستیابی به راه حل منازعه سوریه باید ادامه داشته باشد.»

چورکین ابراز امیدواری کرد دور سوم مذاکرات درباره سوریه در «نزدیک‌ترین زمان ممکن» برگزار شود.

او توافقی را که پایان‌دادن به محاصره حمص در مرکز سوریه را به دنبال داشت ، «نشانه‌ای مثبت» توصیف کرد و افزود روسیه به همکاران خود در شورای امنیت پیش نویس قطعنامه‌ای را درباره دالان‌های انسان‌دوستانه همانند اقدامی که درباره حمص صورت گرفت پیشنهاد کرده است اما جزئیاتی درباره این پیش‌نویس ارائه نکرد.

چورکین از سوی دیگر از پیشنهاد فرانسه برای ارجاع نقض‌های قوانین در سوریه به دیوان کیفری بین‌المللی انتقاد کرد اما توضیح نداد که آیا مسکو از حق وتو بر ضد این پیشنهاد استفاده خواهد کرد یا نه.

سفیر روسیه در سازمان ملل مراجعه به دیوان بین‌المللی کیفری را تهدیدی برای «تشدید اختلافات در زمانی که باید رو به جلو حرکت کرد» دانست.

کد خبر 259380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز