پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری‌‌‌آنلاین: کمپانی بارنز اند نوبل بیش از ۴۰ فروشگاه خود را در دو سال گذشته تعطیل کرده و اینک ۶۰۰ فروشگاه بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای فروش کتاب آمریکا در ۵۰ ایالت همچنان به حیات کم نفس خود ادامه می‌دهد.

کتابفروشی نوبل

به گزارش ایبنا مایکل لوین، نویسنده روزنامه «کونترا کاستا تایمز» در کالیفرنیا هشدار داده که کارت‌های هدیه این فروشگاه زنجیره‌ای تا پایان سال بی‌ارزش می‌شوند.

وی نوشت: اگر کسی کارت هدیه «بارنز اند نوبل» به شما داد،حتما آن را خیلی زود تبدیل به پول کنید؛ممکن است این آخرین سالی باشد که فروشگاههای «بارنز اند نوبل» باز خواهند بود!

این نویسنده تاکید کرد ناشران از نزدیک تحولات نگران کننده «بارنز اند نوبل» را دنبال می‌کنند و آنها واهمه دارند که اگر «بارنز اند نوبل» ناگهان جمع شود، میلیاردها دلار پولی که بابت خرید کتاب داده اند را باید از طریق دادگاه ویژه ورشکست‌ها دنبال کنند.

تحلیلگران داخل صنعت نشر می گویند موقعیت متزلزل «بارنز اند نوبل» با خریدهای مردم از آمازون گره خورده است.

خانم «مارجی رز» مدیر انتشارات رگنری می‌گوید: آینده مبهم این کتابفروشی باعث شده تا ناشران شبها خوابشان نبرد. به گفته وی ساعتهای بیشماری را برای مرور قفسه های کتاب و کشف لذت های جدید در بخش کتاب صرف کرده ایم و اینک دلبستگی کارکنان کتابفروشی ها نگرانی ما را بیشتر می کند و این سوال به ذهن می رسد که خوانندگان، کتابهای مورد علاقه خود را چگونه می یابند؟

خانم «مارجی رز» در ادامه می گوید حتی در رگنری این نگرانی وجود دارد که با کم شدن کتابفروشی ها چه بلایی بر سر این حرفه خواهد آمد؟ خودش پاسخ می دهد که در کوتاه مدت بین نویسندگان سلبریتی و سایرین شکاف می افتد. در درازمدت نیز تنگتر شدن «گفتمان عمومی» کتاب رخ خواهد داد.

وی افزود: همه این دلایل باعث شده تا به این فکر بیفتیم که باید هر طوری شده این حرفه را نگه داریم. اینجا دیگر ناشران امریکایی و فرهنگ امریکایی نیست. بلکه موضوع کاملا فراتر از مرزهاست.

«جویس هارت» یکی از کهنه کاران صنعت نشر می داند که تکنولوژی بلای جان فروشگاههای سنتی کتاب شده اما می گوید هنوز لذت بخش ترین کار زندگی اش سر زدن به فروشگاههای کتاب است.

وی می گوید خرید آنلاین کتاب باعث می شود تا هزینه پست برایتان اغلب رایگان شود و صنعت دیجیتال نشر تغییرات زیادی را بوجود آورده است اما هنوز ترجیح می دهم کتاب را در دستانم گرفته و لمس کنم، هر چند یک کیندل، یک نوک و یک آی پد نیز دارم!

«جویس هارت» از تاثیر تغییرات تکنولوژیکی روی نویسندگان نیز گفت و اینکه اغلب مردم «خودناشر» شده اند، برخی موفق و برخی ناموفق در این عرصه که در نهایت باعث این نمی شود که مردم به قفسه کتابفروشی ها برای خرید مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: امیدوارم کتابفروشی ها زنده بمانند و هر چند کتابفروشی ها کوچک می شوند، حتی الامکان آنها را در گوشه بقالی ها و فروشگاهها، همچنان ببینیم.

در سال 2011 «بارنز اند نوبل» 700 فروشگاه را تعطیل کرد و 19 هزار کارمند را به لشکر بیکاران افزود و بعدا با تخفیفهای عمده کتاب عرضه شده توسط فروشگاههای «وال مارت» و «کاست کو»، خود را درلبه پرتگاه دید.

عدم رقابت کتابخوان دیجیتالی نوک، متعلق به «بارنز اند نوبل» با کیندل آمازون و آی پد اپل نیز باعث شده تا این کمپانی در بخش دیجیتال نیز بد بیاورد.

تحلیلگران صنعت نشر می گویند همه این عوامل دست به دست هم داده تا کتابفروشی «بارنز اند نوبل» همراه با ناشران دچار ترس و واهمه دائمی شوند

کد خبر 258849
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز