گروه ادب و هنر: اواخر هفته گذشته سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی اصحاب نشر شرکت کرد و نمایندگان تشکل‌های مختلف دغدغه‌های خود را در حوزه نشر به وی اعلام کردند.

 اما آنچه صالحی پس از شنیدن نظرات آنها بیان کرد، نشان می‌دهد به‌رغم همه امیدواری‌ها مشکلات اقتصادی حوزه نشر به این زودی‌ها حل نخواهد شد. چنانچه او تأکید کرد مسئله‌ها در حوزه نشر فراوان و گسترده شده‌اند و یکروزه قابل حل هم نیستند. با یک دست هم برداشته نمی‌شوند، بنابراین همه باید با هم تلاش کنیم خانه خودمان را خودمان آباد کنیم. معاون فرهنگی ارشاد همچنین به روی کار آمدن 40روزه خود اشاره کرد و گفت: در این فرصت لیست بلندبالایی از مسئله‌ها در این حوزه به‌دست من رسیده است که من بر همین مبنا احساسم این بود که شاید بتوان ریشه‌های حوزه نشر را در چند دسته طبقه‌بندی کرد و سپس با تشکیل کارگروه‌های مشترک با اتحادیه ناشران برای حل مشکلات حوزه نشر تلاش کنیم. صالحی نخستین کارگروه مورد نظر خود را به بخش مسائل حقوقی و اصلاح قوانین و مقررات و تدوین قوانین تازه اختصاص داد. کارگروه توزیع کتاب، موضوع تسهیلات حمایتی از نشر، حوزه خرید کتاب‌، تکریم ناشران و تسریع امور نشر و همچنین تشکیل کارگروهی با موضوع افزایش دانش نشر ازجمله موارد شش‌گانه‌ای بود که او پیشنهاد تشکیل آنها را با حضور نمایندگان اتحادیه ناشران و کتابفروشان و انجمن‌های صنفی نشر مطرح کرد.

معاون فرهنگی ارشاد سپس عنوان کرد: اگر بپذیریم 80درصد موضوعات نشر می‌تواند در ذیل این 6کارگروه قرار بگیرد، می‌توان بحث‌های دیگر را نیز ذیل این موضوعات طبقه‌بندی کرد. به گفته وی باید کارگروه‌ها درست و حسابی و فعال باشند و افراد کاربلدی در آنها حضور داشته باشند. باید در این کارگروه‌ها نگاه این باشد که با هم این کشتی آسیب‌دیده نشر را نجات دهیم. بنابراین اگر می‌پذیرید، ما در ارشاد می‌توانیم نمایندگان خود را برای حضور در این 6کارگروه معرفی کنیم، منتها باید یک وجدان جمعی کارگروه‌ها را قضاوت کند؛ بنابراین باید جلسات فصلی برای کارگروه‌ها درنظر گرفت و گزارش‌های چگونگی پیش رفتن مسیر ارائه شود. انتقادات مطرح شود، ولی در فضای دوستانه، نه اینکه بخواهیم از یکدیگر مچگیری کنیم. دیگر مچگیری بس است؛ کمی با هم مهربان‌تر باشیم. صالحی همچنین گفت: خارج از این کارگروه‌ها می‌توانیم نگاه‌های فکری و گرایش‌های مختلفی داشته باشیم، اما چون می‌خواهیم برای صنعت نشر کار کنیم و به حل مشکل صنعت نشر فکر کنیم، باید در اینجا صمیمانه برخورد کنیم.

او همچنین با اشاره به لزوم برون‌سپاری برخی از فعالیت‌های دولتی بخش خصوصی و اصناف گفت: همانگونه که آقای رئیس‌جمهور نیز قبلا اشاره کردند، دولت باید به برون‌سپاری و واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به مجامع صنفی بپردازد، خود را کوچک کند و ملت را بزرگ. با همین نگاه حذف رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی امکان‌پذیر است، زیرا دولت نباید در عرصه فرهنگ خود را رقیب بخش خصوصی بداند. او باید مسیر را هموار کند. معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه به اصل44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این اصل فقط مربوط به صنعت نیست، بلکه مربوط به حوزه نشر می‌شود. همانگونه که قبلا نیز اعلام کردم، ما برای جلوگیری از رانت‌خواری و باجگیری باید در اتاق‌های شیشه‌ای قرار بگیریم. رعایت شفافیت و عدالت در همه امور و روشن بودن اتفاقاتی که در حال انجام است، پاسخگویی شفاف به مؤلفان و ناشران، بازخوانی جدی روند بازخوانی کتاب از طریق اصلاح قانون‌، پاسخ در روند دادن مجوزها‌ و توجه به حوزه‌های جدی آینده نشر به‌ویژه نشر الکترونیک از اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد. صالحی با بیان اینکه امروز در روزگار سخت حوزه نشر ما وارث این اتفاقات متنوع شده‌ایم، اظهار کرد: از یک سو نگاه‌های سلیقه‌ای‌، نگاه‌های انسدادگرایانه که در فرصت‌هایی حاکمیت داشته و از سوی دیگر شرایط سخت اقتصادی است که البته در بخش‌های دیگر هم وجود دارد، اما از آنجا که حوزه نشر رنجور بوده، فشار زیادی بر آن وارد آمده است.

کد خبر 239711

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز