گروه ادب و هنر: در فاصله کمتر از یک‌ماه تا آغاز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انتشار خبر قطع همکاری انتشارات آمریکایی مک‌گرا هیل به‌عنوان بزرگ‌ترین ناشر کتاب‌های دانشگاهی پزشکی و آموزشی و سومین ناشر بزرگ دنیا با ایران می‌تواند جامعه علمی کشور به‌ویژه استادان و دانشجویان را نگران کند؛ اتفاقی که کارگزار این مؤسسه آن را تأیید می‌کند.

ناشر آمریکایی


دانا خواجوی مدیرعامل شرکت همراه علم کارگزار مؤسسه انتشاراتی مک‌گرا هیل در ایران در این‌باره به مهر گفت: در آخرین روزهای سال 92از دفتر مرکزی انتشارات مک‌گرا هیل در آمریکا به ما پیغام دادند که تمام خدماتی را که در ایران ارائه می‌دهیم متوقف کنیم چون این انتشارات برنامه‌ای برای همکاری با ایران ندارد. این موضوع از طریق نامه رسمی مدیر منطقه‌ای انتشارات مک‌گرا هیل ابلاغ شده است.

شرکت همراه علم هم به‌عنوان کارگزار این شرکت بزرگ انتشاراتی تصمیم گرفته است در راستای اجرای این دستورالعمل ضمن اعلام آمادگی برای بازپرداخت کلیه مطالبات مشتریان، از بارگذاری سفارش‌های جدید کتاب‌های مک‌گرا هیل خودداری کند. خواجوی گفت: از روز ابلاغ این دستور، دیگر سفارش‌های ما به‌عنوان نماینده این ناشر در ایران و همچنین فروشندگان کتاب‌های مک‌گرا هیل در ایران به مقصد ارسال نشده و کتاب‌های آن به مقصد نمایشگاه کتاب تهران هم نیامده است.

مؤسسه انتشارات آمریکایی مک‌گرا هیل عمدتاً در حوزه انتشار کتاب‌های درسی و دانشگاهی فعالیت می‌کند و در حوزه پزشکی هم مرجع انتشار بسیاری از کتاب‌های دانشگاهی است. علاوه بر تبعات این قطع همکاری، غیبت این ناشر معتبر در نمایشگاه کتاب تهران بر کیفیت بخش خارجی این نمایشگاه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

خواجوی درباره اینکه آیا اقدام اخیر انتشارات مک‌گرا هیل به‌خاطر پرداخت نشدن مطالباتش از دوره‌های قبلی نمایشگاه کتاب تهران بوده، گفت: قطعاً این مسئله در تصمیم مذکور بی‌تأثیر نبوده اما مسئله این است که مک‌گرا هیل اعلام کرده نمی‌خواهد پولی از ایران دریافت یا به ایران پرداخت کند و اگر هم طلبی داشته باشد، آن را نمی‌گیرد چرا که به‌خاطر مسئله تحریم، معامله بانکی این ناشر آمریکایی با ایران خلاف است. در واقع دویچه بانک که طرف حساب مک‌گرا هیل است، به آنها اعلام کرده نمی‌توانند با ایران معامله انجام دهند.

از آنجا که سطح همکاری‌های مالی مک‌گرا هیل با ایران گاهی از مرز یک میلیون دلار هم تجاوز می‌کرد، بانک عامل این انتشارات اجازه تسویه این رقم‌ها را نمی‌دهد. این در حالی است که برخی ناشران با همکاری‌های سطح پایین‌تر همچنان روابط خود را با ایران حفظ کرده‌اند. به این ترتیب، تا زمانی که وضعیت تحریم‌های بانکی مشخص نشود، مک‌گرا هیل هیچ پولی از ایران دریافت نخواهد کرد و هیچ پولی هم به ایران پس نخواهد داد.

ثبت نام 117ناشر خارجی

مدیر بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران از ثبت نام قطعی 55ناشر کتب لاتین و 62ناشر کتب عربی در این دوره خبر داد. علیرضا ربانی گفت: در بخش لاتین 55مورد ثبت نام داشته‌ایم که اینها یا ناشران خارجی هستند یا موزعین ایرانی که نمایندگی این ناشران را بر عهده دارند. 2ناشر هم یکی از آلمان و یکی از ترکیه به‌صورت مستقل در نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند.
به گفته ربانی، در بخش عربی 40ناشر از کشورهای سوریه، مصر، لبنان و عراق برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند و علاوه بر اینها 22مورد ثبت نام از ناشران ایرانی فعال در بخش عربی بوده است که اینها یا نماینده دیگر ناشران عرب هستند یا خودشان کتب عربی تولید می‌کنند. در بخش کشورها و سالنی که به همین نام (سالن کشورها) نامگذاری شده، جز تعدادی از انجمن‌های دوستی ایران با برخی کشورها، آلمان و ترکیه ثبت نام کرده‌اند. تاکنون اطلاعات حدود 60هزار عنوان کتاب روی سایت انجمن ناشران بین‌الملل ایرانیان بارگذاری شده و این غیراز اطلاعات کتاب‌های عربی است که به‌دلیل برخی مشکلات فنی، اطلاعات آنها دیر قابل بارگذاری است. پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغاز نمایشگاه کتاب اطلاعات 40هزار عنوان کتاب خارجی دیگر هم روی سایت انجمن قرار بگیرد.

2 سالن جدید در نمایشگاه امسال

نجفعلی میرزایی مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اهل‌قلم از برپایی سالن ترجمه معکوس و سالن تولید علم در نمایشگاه امسال کتاب تهران خبر داد. وی گفت: قصد داریم در این دوره 2سالن جدید در نمایشگاه کتاب برپا کنیم؛ یکی از این سالن‌ها ترجمه معکوس نام دارد که البته این عنوان موقت است و احتمال دارد تغییر کند. آثار فارسی که در سال‌های اخیر به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه و... ترجمه شده‌اند در این سالن برای عموم مردم به نمایش درمی‌آیند. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده خانه ترجمه ایران هم در همین غرفه افتتاح می‌شود. قدردانی از مترجمان زحمتکش و نامدار و برگزاری نشست‌های ترجمه ازجمله فعالیت‌های این خانه خواهد بود. دومین سالن جدید هم سالن تولید علم است که در آن دستاوردهای علمی ایران در سال‌های اخیر در حوزه‌های تاریخ، روانشناسی، اقتصاد، علوم پایه و... برای بازدیدگنندگان به نمایش درمی‌آید. بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روزهای 10تا 20اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

کد خبر 254829

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز