دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کسی که سال‌های قبل از عصر رایانه را تجربه کرده باشد، حتما چیزی را یادش هست که امروزه برای بسیاری حرف پوچ به نظر می‌آید: نوار کاست تا اواسط دهه ۱۹۸۰ برای رایانه‌های شخصی، سیستم ذخیره‌سازی محسوب می‌شد.

روزنامه اتریشی استاندار گزارش داد، گرچه نوارهای مغناطیسی به سرعت جای خود را به فلاپی‌ها، هارددیسک‌ها و ... دادند، حالا امروز دوباره جایگاه مناسبی برای‌شان پیدا شده است: ارایه‌دهندگان خدمات رایانه‌ای از کاست‌ها برای گرفتن پشتیبان از داده‌های خود استفاده می‌کنند.

دلیل این امر هم ساده است: زمان دسترسی که کاست‌ها را برای مدت طولانی بلااستفاده کرده است، اینجا هیچ نقشی ندارد. در همین حال، به مرور سالیان، فناوری ذخیره‌سازی روی نوارهای مغناطیسی بهبود یافته، به طوری که روی این ذخیره‌کننده‌های داده‌ها حجم شگرفی از اطلاعات قابل ذخیره است.

اینکه در این زمینه تا کجا می‌شود پیش رفت را فقط سونی به نمایش گذاشته است. این شرکت اعلام کرد که با یک پیشرفت جدید در فناوری ذخیره سازی موفق به ذخیره 18.5 گیگابایت داده روی یک اینچ مربع شده است. به این ترتیب روی یک کاست امکان ذخیره 185 ترابایت فراهم شده است. به این ترتیب راه حل سونی، رکورد کنونی را که در دست آی بی ام بود و یک پنجم حجم اعلامی سونی است، شکسته است. حجم اعلامی سونی 74 برابر بیشتر از دیگر نوارهای پشتیبان‌گیری است.

سونی تاکید کرد که این گام صرفا پیشرفتی تحقیقاتی است. تجاری سازی این فناوری قرار است گام بعدی باشد.

کد خبر 258515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز