یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترانه‌های دست‌نویس «باب دیلن» به قیمت حدود دو میلیون دلار چوب حراج می‌خورد.

نوشته

به گزارش ایسنا به نقل از هافینگتون پستا، حراجی «ساتبی» نیویورک در این هفته مجموعه‌ای از یادگاری‌های فعالان عرصه‌ موسیقی راک را به معرض فروش می‌گذارد که در آن ترانه‌های دست‌نویس از باب دیلن شاعر، موسیقی‌دان و ترانه‌سرای معروف آمریکایی نیز به چشم می‌خورد.

این نوشته‌ها دربردارنده‌ ترانه‌های «مثل یک رولینگ استون» است که از تاثیرگذارترین آهنگ‌های راک آن دوران به‌حساب می‌آید.

این اثر در سال 2010 از سوی مجله «رولینگ استون» به عنوان یکی از 500 ترانه برتر تاریخ موسیقی شناخته شد.

این ترانه‌ بر موسیقی‌دانان و خوانندگان بسیاری از جمله «بروس اسپرنیگستین» تاثیر گذاشت. بر این اساس، کتابی هم با عنوان «مثل یک رولینگ استون: باب دیلن در یک تقاطع» به قلم «گریل مارکوس» در سال 2005 به چاپ رسید.

48 سال طول کشید تا باب دیلن ویدیوکلیپی را برای این ترانه در سال 1965 بسازد. در این متن چهار صفحه‌ای که به زودی چوب حراج می‌خورد‌، بخش‌هایی هم وجود دارد که تاکنون دیده نشده است.

«ساتبی» در این حراجی یادگاری‌هایی را از هنرمندان گروه «بیتل‌ها»، «جیمی هندریکس» و «جفری میچل» به معرض فروش خواهد گذاشت.

پیش‌بینی می‌شود فروش کلی این حراجی «ساتبی» بین 400 تا 600 هزار دلار باشد.

سال 2010 دست‌نوشته‌ ترانه‌ای از «جان لنون» در همین شعبه‌ «ساتبی» به قیمت یک میلیون و 200 هزار دلار فروخته شد و رکورد جدیدی را برای یک دست‌نوشته‌ ترانه‌ پاپ برجای گذاشت.

«رابرت آلن زیمرمان» معروف به باب دیلن خواننده، نقاش، آهنگساز، شاعر و ترانه‌سرای آمریکایی متولد 24 می 1941 در مینه‌سوتا، در سبک موسیقی بومی آمریکا به فعالیت می‌پرداخت که در دهه‌ 1960 میلادی به سبک راک رو آورد و اشعار عاشقانه‌ «راک اند رول» روز را با اشعار ادبی و روشنفکرانه‌ کلاسیک در هم آمیخت.

وی در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه‌ 60 بسیار تاثیرگذار بود و به «شکسپیر» هم‌نسلان خود شهرت یافت.

او به خاطر ترانه‌های نغز و پرمفهومش به‌عنوان نامزد دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات هم مطرح شده ‌است. دیلن در پنج دهه‌ اخیر در موسیقی آمریکا به‌عنوان پدیده مطرح بوده‌ است.

دیلن از نگاه بسیاری تاثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکا بوده ‌است.

برخی از ترانه‌های او توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به «از فراز برج دیدبانی» که توسط «جیمی هندریکس» اجرا شد اشاره کرد.

کد خبر 258310
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز