یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

در سالی که گذشت هر روز ۸/۱ نفر به‌علت سوء‌مصرف مواد‌مخدر در ایران درگذشته‌اند. میانگین ۱۰سال اخیر این آمار، ۱۰/۸ کشته بوده است.

مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که آمار کشته‌شدگان بر اثر سوءمصرف مواد‌مخدر در کشور با شیب قابل‌توجهی رو به کاهش است. در سال 92، 2 هزار و ۹۵۷ نفر بر اثر سوءمصرف مواد‌مخدر در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 2 هزار و ۷۲۷ نفر مرد و ۲۳۰ نفر زن بودند. آمار تلفات ناشی از سوءمصرف مخدر سال گذشته در حالی ۲ / ۳ درصد کاهش یافت که در این مدت افزایش ۶ / ۱۵ درصدی در آمار مرگ زنان بر اثر سوءمصرف مواد‌مخدر مشهود بوده است. براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات اعتیاد در سال ۱۳۹۱، 3 هزار و ۵۶ نفر بود که این رقم با ۲ / ۳ درصد کاهش به 2 هزار و ۹۵۷ نفر در سال گذشته رسید. روند نزولی مرگ ناشی از مصرف مواد‌مخدر که از سال ۱۳۸۶ در کشور آغاز شده در سال گذشته نیز ادامه یافت. آمار رسمی می‌گوید که یک میلیون و 325هزار معتاد در ایران وجود دارد و طبق تازه‌ترین آمار روزانه 8 نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر جان می‌سپارند. همچنین 46درصد از زندانیان افرادی هستند که مستقیم با مواد‌مخدر ارتباط داشته‌اند و 25درصد غیرمستقیم در زندان‌ها به واسطه مواد‌مخدر به‌سرمی‌برند.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که اکنون انواع و اقسام آن به‌ویژه مخدرهای صنعتی افزایش یافته و به‌صورت خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌طوری که برای هر مرض و بیماری یک نوع از این مخدرهای صنعتی جایگزین درمان معرفی می‌شود که نمونه‌های بارز آن تجویز برای استرس، افسردگی، کاهش یا افزایش وزن، تمرکز در شب‌های امتحان برای دانشجویان، نارسایی‌های جنسی، پوست و غیره است. با توجه به اینکه آگاهی جامعه از مصرف این مواد کم است آنها نمی‌دانند حتی یک یا 2بار مصرف این قرص‌ها امکان بازگشت را از افراد می‌گیرد. برخلاف تصور رایج، اعتیاد ارتباط مستقیمی با درآمد، شغل، تحصیل یا تشکیل خانواده ندارد. 20درصد از معتادان مدرک لیسانس و 70درصد دیپلم دارند. 53درصدشان شاغل و 63درصد معتادان متاهل‌اند. اعتیاد در بین متاهل‌ها چنان است که 50درصد از طلاق‌های کشور به‌علتی وابسته به اعتیاد رخ می‌دهد. به این ترتیب براساس آمار 6ماه نخست سال 92، به‌طور میانگین هر 8دقیقه 2طلاق ثبت شده که یکی از آنها با اعتیاد در ارتباط بوده است. در این میان اوضاع برای زنان معتاد وخیم‌تر است. در 5سال گذشته آمار زنان معتاد از 5/2درصد به 9/2 درصد افزایش یافته و به‌عبارتی دوبرابر شده است؛ یعنی از هر 11معتاد ایرانی یکی زن است. همچنین 62درصد از معتادان زن، متاهل هستند. 3درصد از زنان معتاد بی‌سواد مطلق‌اند، 15درصد سواد ابتدایی، 15درصد راهنمایی، 41درصد دیپلم، 9درصد فوق‌دیپلم و 10درصد مدرک کارشناسی دارند.

کد خبر 258291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز