شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

با وجود آنکه تا به امروز نتایج رسمی انتخابات پارلمانی عراق اعلام نشده، اما نتایج غیررسمی حاکی از پیشتازی جریان‌ها و ائتلاف‌های شیعی در این انتخابات است.

عراق انتخابات

به نوشته روزنامه الحیات، ائتلاف حاکمیت قانون به رهبری نوری‌مالکی نخست‌وزیر کنونی همچنان پیشتاز انتخابات است و پس از آن، 2حزب و جریان شیعی یعنی مجلس اعلا و جریان صدر قرار گرفته‌اند. بنا به این گزارش که هنوز هیچ مقام رسمی آن را تأیید نکرده است، ائتلاف مالکی در اغلب استان‌ها به‌جز 3 استان و مناطق کردنشین، اکثریت آرا را به‌دست آورده و پس از آن، ائتلاف شهروند به رهبری عمار حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی و سپس ائتلاف الاحرار وابسته به جریان صدر جای می‌گیرد.

اما در میان اهل سنت، ائتلاف متحدون به رهبری اسامه النجیفی رئیس پارلمان در صدر قرار گرفته و پس از آن، ‌ائتلاف ملی به ریاست ایاد علاوی جای گرفته است. در میان احزاب کرد هم، حزب دمکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان با 28کرسی در صدر قرار گرفته و پس از آن، اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی رئیس‌جمهور با 17کرسی و جنبش گوران یا تغییر با 10کرسی قرار گرفته‌اند.

این امر باعث می‌شود تا همسویی احزاب کرد درقبال دولت آینده یا درقبال نخست‌وزیری مالکی برای سومین بار متوالی بسیار پیچیده شود. این صف‌آرایی انتخاباتی در رسانه‌های دیگر به‌گونه‌ای متفاوت است و بنا به برخی گزارش‌ها، جریان الاحرار به ریاست مقتدی صدر در مرتبه دوم قرار گرفته و پس از آن، ائتلاف شهروند عمار حکیم قرار می‌گیرد.

در کنار آمار و ارقام متفاوتی که متناسب با حرکت رو‌به جلوی شمارش آرا، تغییر می‌یابد، گمانه‌زنی‌ها درباره نخست‌وزیر آتی و تشکیل دولت آغاز شده است. براساس آمارهای غیررسمی تاکنون‌ ائتلاف مالکی برای تشکیل دولت، باید حمایت دیگر گروه‌های همسو را هم به‌دست آورد. به همین دلیل رایزنی میان گروه‌های شیعه برای تشکیل دولت از همین حالا آغاز شده و ممکن است روندی طولانی را طی کند. در همین حال مسعود بارزانی دیروز از همه گروه‌های عراقی خواست که نتیجه انتخابات عراق را هرچه باشد بپذیرند.

کد خبر 258265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز