جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

رئیس سازمان بورس گفت: دولت نمی‌خواهد با دخالت در بورس شاخص‌ها را بالا بکشد.

بورس

او در عین حال در سخنان دیگری تأکید کرد: نباید اینطور تصور شود که تحت هیـچ شرایطی، دولت اجازه ورود به بازار سرمایه و اعمال سیاست‌های حمایتـی را ندارد.به گزارش همشهری، نزول سنگین شاخص‌های بورس از 15دی‌ماه سال گذشته دولت را بر آن داشت تا از طریق تزریق منابع مالی فراوان به صندوق توسعه بازارسرمایه، بورس تهران را نجات دهد؛ چراکه مدیران شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری فشار سنگینی به دولت آورده بودند.

شاید تحت‌تأثیر همین فشار‌ها بود که در نهایت وزیر اقتصاد آخر فروردین دستور داد 6بانک دولتی و برخی بیمه‌ها 5هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق توسعه بازار سرمایه واریز کنند. پس از تزریق مرحله نخست این پول، ماموریت صندوق توسعه بازار از ابتدای فروردین آغاز شد و همانطور که نمودار شاخص نشان می‌دهد از زمان تزریق این نقدینگی، شاخص بورس تهران که تا آن زمان 17هزار واحد نزول کرده بود، صعودی شد. حالا دیگر کسی در بورس فریاد نمی‌زند و هیچ‌کس مطالبه‌ای از دولت ندارد. همه‌‌چیز آرام است و شاخص‌ها در حال صعودند.

علی صالح‌آبادی که این روز‌ها کمتر با رسانه‌ها سخن می‌گوید، دیروز در یک گفت‌وگوی تفصیلی با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه که سایت رسمی همین سازمان است، به این انتقاد که آیا فعالیت صندوق توسعه بازار سرمایه دست دولت را برای دخالت در بورس باز می‌کند، پاسخ داد: دولت هیچ‌گونه منابعی وارد بازار سرمایه نکرده است،

در واقع این سهامداران حقوقی بزرگ هستند که منابعشان در صندوق توسعه بازار سرمایه است و با ورود منابع جدید به این صندوق، به منافع بلندمدت فکر می‌کنند و قصدشان برقراری ثبات بلندمدت بازار سرمایه است تا اگر بازار در مقاطعی رفتارهای هیجانی داشت، این صندوق بتواند نقدشوندگی بازار سرمایه را تأمین کند و این رویکرد، به هیچ وجه مداخله دولت تلقی نمی‌شود، ضمن اینکه تأمین‌کنندگان منابع صندوق توسعه بازار سرمایه، همان سهامداران حقوقی بزرگ مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، منابع صندوق را به‌عنوان عاملی برای حفظ ثبات و نقدشوندگی بازار، تقویت می‌کنند و البته، علاوه بر بحث بازارگردانی و تقویت نقدشوندگی سهام، اهداف سودآوری و تأمین منافع ذینفعان را نیز مدنظر دارند.

او افزود: این صندوق از سال91 و با توجه به اینکه خلأ چنین نهادی برای تقویت نقدشوندگی بازار و جلوگیری از رفتارهای هیجانی احساس می‌شد، راه‌اندازی شد و موضوعی که اخیرا پیگیری شد، تقویت منابع صندوق برای ایفای نقش بهتر و مؤثرتر، ازجمله در زمینه بازارگردانی سهام در بازار بود، البته این برنامه وجود دارد که در کنار صندوق فعلی، صندوق‌های جدید تخصصی و با رویکرد بازارگردانی سهام صنایع مشخص، راه‌اندازی شود که سهامداران عمده روی صنایع مختلف مدنظر خود، فعالیت بازارگردانی داشته باشند و به این ترتیب، شاهد فعالیت گسترده‌تر و حرفه‌ای‌تر صندوق‌های توسعه بازار سرمایه در بورس باشیم.
به گفته صالح‌آبادی، نه دولت و نه شخص وزیر اقتصاد به هیچ وجه مدنظرشان تزریق پول از منابع دولتی به بازار سرمایه نبوده است.

او اضافه کرد: چنین روشی در کشورهایی همچون روسیه، چین، تایوان و هنگ‌کنگ به اجرا گذاشته شده و سیاستگذاران بازار سرمایه با تأسیس این صندوق‌ها، توانسته‌اند به افزایش نقدشوندگی و تعادل بخشی بازار و نیز جلوگیری از رفتارهای هیجانی کمک کنند.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: اصل موضوع حمایت دولت از سهامداران و تقویت بازار سرمایه در سایر کشورها نیز مدنظر دولت‌ها بوده و دولت‌ها، اغلب متناسب با شرایطی که بعضا در بازار سرمایه ممکن است به‌وجود بیاید، سیاست‌هایی را برای رفع نگرانی سهامداران و بهبود شرایط بازار اتخاذ می‌کنند، بنابراین نباید اینطور تصور شود که تحت هیـچ شرایطی، دولت اجازه ورود به بازار سرمایه و اعمال سیاست‌های حمایتـی در این بازار را ندارد.

کد خبر 258101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز