ششمین دوره کنفرانس بین‌المللی بازارهای سرمایه اسلامی پیش از ظهر ۷ اردیبهشت با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه ایران و نمایندگانی از بورس‌های ۲۰ کشور اسلامی برگزار شد.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز یکشنبه در مراسم افتتاح ششمین دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی اعلام کرد: زیر‌ساخت‌های انتشار صکوک اجاره مهیا شد و اوراق صکوک مرابحه نیز به‌زودی به‌عنوان عضو جدید وارد چرخه معاملات بازار سرمایه ایران می‌شود. وی اضافه کرد: در اوایل سال 2014میلادی نیز صکوک استصناع مراحل تصویب خود را با موفقیت پشت سر گذاشت که امیدوارم این اوراق نیز در سال‌جاری میلادی منتشر شود. او گفت: اوراق آتی سکه، اوراق مبتنی بر شریعت بوده و از سوی کمیته فقهی این سازمان پذیرفته شده است.

صندوق‌های زمین و ساختمان

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیته فقهی سازمان بورس هم در این گردهمایی گفت: مقررات صندوق‌های زمین و ساختمان نیز در کمیته فقهی بررسی شده و به تأیید این کمیته رسیده است. صندوق زمین و ساختمان، صندوق سرمایه‌گذاری است که با انتشار اوراق سرمایه‌گذاری با مبالغ معین با عنوان قرارداد وکالت اقدام به جمع‌آوری وجوه از مردم می‌کند، سپس به وکالت از طرف صاحبان اوراق، وجوه آنان را در زمینه احداث و فروش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا

او گفت: صندوق سرمایه‌گذاری طلا دیگر صندوقی است که در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفته است. مصباحی مقدم ادامه داد: در صندوق سرمایه‌گذاری طلا مدیر صندوق با انتشار گواهی‌های سرمایه‌گذاری، وجوه سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرده و به وکالت از طرف آنها اقدام به خرید طلا می‌کند بدین‌ترتیب صاحبان گواهی‌ها مالکان مشاع دارایی‌های صندوق خواهند بود که ترکیبی از پول نقد و طلاست.

فروش استقراضی سهام

مصباحی مقدم گفت: فروش استقراضی سهام از دیگر مواردی است که کمیته فقهی با بررسی ابعاد مختلف آن به این نتیجه رسید که این قرارداد مبتنی بر ربا بوده و قابل استفاده در بازار سرمایه اسلامی نیست که روش ترکیب بیع نقد و سلف راهکار جایگزین آن اعلام شده است.

اوراق وقف سهام

وی با اشاره به اینکه وقف سهام نیز در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفته گفت: کمیته پس از بررسی ماهیت وقف سهام به این نتیجه رسید که اصل وقف اوراق سهام و همه اوراقی که سند دارایی عینی هستند، صحیح است ولی اوراقی که سند دیون یا پول نقد هستند، صحیح نیست.

خرید وفروش فیش حج و‌ عمره در فرا بورس

مصباحی مقدم به امکان خرید و فروش فیش حج و عمره در فرابورس اشاره کرد و گفت: بازار دارایی‌های فکری نیز در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفته و این کمیته نظر خود را در مورد شیوه معامله دارایی فکری براساس نظر کمیته فقهی اعلام کرده است. بر این اساس انتقال قطعی و همیشگی دارایی فکری از طریق بیع یا صلح حق مالی صحیح است. 

کد خبر 257567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز