شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

شاخص بورس نزول کرد، کارشناسان تعجب نکرده‌اند، می‌گویند از قبل قابل پیش‌بینی بود، در عین حال تأکید می‌کنند روند رو به رشد بورس با دوام نخواهد بود و به‌نظر می‌رسد دوره نزول بورس دست‌کم تا ۲ سال ادامه یابد بنابراین به جای راه‌اندازی صندوق توسعه بازار بهتر است به فکر اصلاح ساختارهای بورس بود.

بورس

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران پس از دوهفته صعود، نزول کرد، صعود بورس درست از آن زمان شروع شد که صندوق توسعه بازار با تزریق 5هزارمیلیارد تومان نقدینگی دولتی، فعالیتش را با تلاش بیشتری در بورس آغاز کرد اما دیروز از مجموع 270شرکتی که سهامشان در بورس دادوستد شد قیمت سهام 180شرکت کاهش یافت، این نشان می‌دهد صندوق توسعه بازار کار سختی برای کنترل بازار سهام در پیش دارد.

کارشناسان می‌گویند، فعالیت صندوق توسعه بازار روند نزول شاخص بورس را فرسایشی کرده است. شاخص بورس در یک نقطه به تعادل می‌رسد و نمی‌توان با اجرای سیاست‌های تزریقی حرکت شاخص بورس را به سمت تعادل متوقف کرد. در همین رابطه عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که دلایل نزول دیروز شاخص بورس چیست گفت: علت آن این است که ابزار‌هایی مانند حجم مبنا و دامنه نوسان که در بورس به کار برده می‌شود تفکر کوتاه‌مدت را به بازار و سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند.

او درباره فعالیت صندوق توسعه بازار گفت: متأسفانه استفاده از مکانیسم‌‌هایی مانند صندوق توسعه بازار مسکن‌های زود گذر است که بار‌ها در بورس تجربه شده و هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است به‌طور مثال، سال‌ها پیش بانک‌ها موظف شدند منابع مالی‌شان را در بورس سرمایه‌گذاری کنند که پس از مدتی منابع مالی بانک‌ها بلای جان بورس شد و در نهایت به دستور بانک مرکزی این کار متوقف شد.

او با بیان اینکه بازار سهام در ایران به لحاظ ساختاری مشکل دارد ادامه داد:مهم‌ترین آفت بورس تهران تفکر کوتاه‌مدت است که در طول سال‌های گذشته نهادینه شده است. اگر سازمان بورس به جای تزریق منابع تلاش می‌کرد ساختار‌های بورس را اصلاح کند نتایج بیشتری به‌دست می‌آورد. به‌طور مثال بهتر بود به جای صندوق توسعه بازار حجم مبنا و دامنه نوسان اصلاح می‌شد. حقانی نسب تصریح کرد:

ابزار‌هایی مانند دامنه نوسان، حجم مبنا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اعطای خرید اعتباری سهام از سوی کارگزاران و... فقط تفکر کوتاه‌مدت را به بازار تزریق می‌کند به همین دلیل است که بازار سهام حالش بد است. از او پرسیدیم منظورش از این جمله چیست او توضیح داد:یعنی اینکه تا وقتی که صف خرید برای سهام یک شرکت وجود دارد حال بازار خوب است اما به محض اینکه صف خرید از بین می‌رود حال بازار بد می‌شود و صف فروش تشکیل می‌شود این یعنی اینکه همیشه باید صف خرید در بازار وجود داشته باشد و گرنه حال بازار بد می‌شود.

قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد

او در ادامه در مورد عملکرد صندوق توسعه بازار توضیح داد:درست است که صندوق توسعه بازار از کف قیمت سهام شرکت‌های بورس حمایت می‌کند اما هرگز در سقف قیمت با سرمایه‌گذاران بورس همراه نمی‌شود بر همین اساس بازارسهام بالاتر از این نمی‌رود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چشم‌انداز سود آوری شرکت‌های بورس تغییر نکرده است توضیح داد:

سود سال‌جاری اکثر شرکت‌های بورس نسبت به سال 92تغییر نکرده است پس چرا قیمت سهام شرکت‌ها باید رشد کند. او با بیان اینکه باید قدرت تحلیل را در بازار افزایش دهیم تصریح کرد: ابزارهایی که هم‌اکنون در بازار سهام به‌کار می‌بریم مانند دامنه نوسان و حجم مبنا از رسیدن بازار به تعادل جلوگیری و روند نزول بورس را فرسایشی می‌کند.

دوره اصلاح بورس طول می‌کشد

حمید رضا کاهدی کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: به‌دلیل صعود بورس در طول 2 هفته گذشته بورس دوباره وارد دوره اصلاح شده است چرا که کسانی که سود خوبی به دست آورده‌اند درحال خروج ازاین سهام هستند بنابر این بازار دوباره از دیروز به فاز استراحت رفت.

او تأکید کرد: موج صعودی بورس پایدار نخواهد بود و موج مثبت در خرداد‌ماه به پایان می‌رسد دلیل‌اش این است که سود شرکت‌های بورس نسبت به سال‌های 91و 92تغییر چندانی نکرده است و هنوز در کنار بازار مسائل بنیادی ازجمله سیاست‌های اقتصادی دولت وجود دارد که منجر به رکود بورس می‌شود. او درباره عملکرد صندوق توسعه بازارگفت:وقتی که پول جدید وارد بازار می‌شود به‌طور خودکار تورم ایجاد می‌کند و این تورم موجب رشد قیمت‌ها می‌شود اما روند رو به رشد بورس چندان با دوام نخواهد بود. کاهدی با بیان اینکه شرکت‌های بورس سود ویژه‌ای شناسایی نکرده‌اند تأکید کرد:بورس وارد یک دوره اصلاحی شده و ممکن است این دوره اصلاحی تا 2 سال به‌طول بینجامد.

کد خبر 258242
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز