چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

عمید نمازی خواه: بر اساس آخرین آمارهای به‌دست آمده، بیش از دومیلیارد و پانصد میلیون نفر در جهان از تلفن همراه استفاده می‌کنند

طبق برآوردهای انجام شده تا چهار سال آینده این رقم از مرز چهار میلیارد و 800 میلیون نفر می‌گذرد.

60 درصد این افراد را آسیایی‌ها تشکیل می‌دهند و 45 درصد آنها (کاربران موبایل) در دنیا از پیام کوتاه (SMS) استفاده می‌کنند. طبق همین بررسی‌ها در سال 2005، 900 میلیارد پیام کوتاه ارسال شده است که این رقم تا پایان سال 2008 به یک و نیم میلیارد خواهد رسید.

در واقع پیام کوتاه، 85 درصد بازار سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه را به خود اختصاص داده است. نکته جالب این است که بیشترین استفاده‌کنندگان SMS ، در آسیا هستند که این رشد عجیب باعث کمرنگ شدن مسأله گفتگو در بین جوانان شده است.

از سوی دیگر دکتر داوود زارعیان، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات معتقد است تسلط بازار توسط ارزش افزوده پیام کوتاه طبیعی است چرا که ورود هر تکنولوژی به ویژه در دو سال اولیه همیشه از جذابیت‌های بالایی برای جذب افراد برخوردار بوده است که باعث شده نظر بسیاری از کاربران را به خود معطوف و متمرکز کند.

او ادامه می‌دهد: استفاده از فناوری‌های جدید یک بحث روانشناسی دارد و این موضوع تنها به ارزش افزوده پیام کوتاه معطوف نمی‌شود و در گستره وسیع‌تری باید آنها را تحت بررسی قرار داد.

به طور مثال تلویزیون در دو سال اولیه ورود خود توانست آمار بالایی از کاربران را برای خود ثبت کند. همچنین تحقیقات در غرب ثابت کرد با وجود دستگاه‌های صوتی و تصویری اعم از DVD و VCD بسیاری از جوانان برای دیدن فیلم کامپیوتر را ترجیح می‌دهند و به همین دلایل با وجود ارائه کوتاه‌مدت این خدمات به این سرعت نمی‌توان در باره آینده آن پیش بینی کرد.

زارعیان علت کاهش گفتگوی کاربران و از سویی افزایش کاربران ارزش افزوده پیام کوتاه را داشتن امنیت فردی در استفاده از این سرویس عنوان کرد و گفت: قابل حمل بودن، عمومی‌تر بودن و نیز داشتن امنیت بالا در استفاده از سرویس پیام کوتاه باعث شده بیشتر اذهان عمومی به استفاده از آن متمرکز شود.

مقام دوم، دوربین

مطالعات در دیگر محورهای ارزش افزوده تلفن همراه نشان می‌دهد دوربین‌های تلفن همراه و بازی‌های موبایل‌ها به ترتیب بعد از پیام کوتاه توانستند درصدی از بازار کاربران را اشغال کنند. بر این اساس دوربین‌های موبایل 27 درصد و بازی‌های موبایل‌ها 17 درصد را در جدول آماری نشان می‌دهد.

همچنین سرویس ایمیل تلفن همراه در حال حاضر توانسته 11 درصد را به خود اختصاص دهد. اما مهمترین مسأله که در این میان مطرح است میزان استفاده خانم‌ها از پیام کوتاه، دوربین موبایل و بازی موبایل نسبت به آقایان است که درصد بالایی را به خود اختصاص داده‌اند، البته آقایان در قسمت استفاده از ایمیل (در سیستم GPRS)  هنوز بدون رقیب هستند.

بر اساس این گزارش تحقیقات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد آقایان بیشتر از خانم‌ها با موبایل صحبت می‌کنند که به تدریج این روند به سمت مساوی شدن مدت زمان مکالمه آنها پیش می‌رود. البته طبق آمارهای سال 2002 میلادی، آقایان به طور متوسط در یک ماه 589 دقیقه و خانم‌ها 394 دقیقه با موبایل صحبت کرده‌اند.

این نشان می‌دهد که آقایان بیشتر از خانم‌ها از موبایل استفاده می‌کردند در صورتی که در حال حاضر استفاده از موبایل بین آنها یکسان شده است.

فناوری جدید و عجیب SMS

ارزش افزوده پیام کوتاه آنقدر مورد توجه و استقبال کاربران بوده که شرکت‌های خدماتی همواره در پی ارائه نوآوری به مشتریان خود از طریق این سیستم هستند. بر این اساس یک شرکت نروژی سیستمی را طراحی کرده که می‌تواند گونه‌های نایاب حیوانات را از طریق ارسال پیام کوتاه تعقیب کند.

در طراحی این سیستم، با نصب یک گیرنده فرستنده بسیار کوچک روی بدن حیوانات مورد نظر (که از گونه‌های نایاب و با ارزش هستند) موقعیت و به نوعی مکان یابی آنها در هر زمان با ارسال یک پیام کوتاه مشخص می‌شود.

این سیستم برای سازمان محیط زیست طراحی شده است.به تازگی این سیستم در ایران هم راه‌ا‌ندازی شده است. البته در فاز اول، تنها در اختیار افراد حقوقی قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند وسائل و یا هر چیز دیگری را از طریق SMS ردیابی کنند.

کد خبر 25809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز