سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- سید محمدتقی رسولی: فیلمسازی و هنرپیشه شده یکی از آرزوهای بسیاری از جوانان است که معمولاً به دلیل محدودیت‌های موجود به تحقق نمی‌پیوندد.

به همین دلیل بسیاری از افراد در سنین بالا نیز منتظر فرصتی برای ورود به این صنعت و معروف شدن هستند.

با پیشرفت تکنولوژی و ورود دوربین‌های دیجیتال در سایز کوچک و موبایلهای مجهز به دوربین، این صنعت شکل دیگری به خود گرفت و بسیاری از افراد غیر‌حرفه‌ای با استفاده از دوربین‌های موبایل خود اقدام به شکار لحظه‌ها و ساخت کلیپ‌های کوچک و مستند کرده‌اند.

ساخت کلیپ‌های غیرحرفه‌ای به حدی در بین مردم فراگیر شده که بسیاری از آنها اقدام به تهیه موبایل‌های مجهزتر کرده تا بتوانند در صورت نیاز از آن بهترین استفاده را بنمایند. چه بسا افرادی که با ضبط یک صحنه خاص و فروش آن به شهرت و پول زیادی رسیده‌اند.

بدیهی است پیشرفت تکنولوژی باعث خوشحالی تبهکاران و خلافکاران نیز خواهد شد، زیرا آنها نیز با ارتقای دانش خود به روشهای مدرن‌تری برای بزهکاری و کسب درآمد خود دست پیدا میکنند.

بسیاری از آنها با ضبط تصاویر از زندگی خصوصی افراد ، اقدام به کسب درآمدهای نامشروع کرده و آرامش را از مردم ، علی‌الخصوص افراد مشهور سلب کرده‌اند.

در بسیاری از کشورها نیز مرسوم شده دانش‌آموزان و نوجوانان با موبایلهای خود اقدام به تولید فیلم‌های کوتاه و مستند می‌کنند که دردسرهای زیادی را برای مسئولان مدرسه و والدین آنها ایجاد کرده است و بسیاری مجبور شده‌اند استفاده از تلفن همراه را ممنوع اعلام کنند ولی به دلیل کوچک بودن آن در بسیاری از موارد نمی توان نظارت کامل اعمال کرد.

در کشور ما نیز وضعیت‌های مشابهی وجود داشته و با رشد تعداد موبایلها و ارزان شدن سیم کارت، بدیهی است در آینده نزدیک تعداد افرادی که دارای تلفن همراه هستند بسیار افزایش خواهد یافت.

از میان این افراد گرایش جوانان و دانش‌آموزان به موبایل نیز بسیار زیاد بوده و بسیاری از آنها در اولین فرصت و به عنوان نشانه‌ای از رشد و بزرگ شدن از والدین خود ، درخواست تلفن همراه دارند. کما اینکه اکنون نیز بسیاری از آنها در شهرهای بزرگ اقدام به تهیه آن کرده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش نیز چندی قبل و در راستای مشکلات بوجود آمده اعلام کرد که استفاده از موبایل تنها در زنگ تفریح مجاز میباشد و بعید نیست در آینده نزدیک مجبور شود ورود تلفن همراه به مدارس را ممنوع اعلام کند.

دانشگاه‌ها نیز با وضعیت مشابهی مواجه بوده و بسیاری از اساتید با ورود موبایل به کلاس درس مخالف هستند زیرا هرگونه خطای کوچک و بزرگ بوجود آمده از دید این دوربین‌های کوچک در امان نخواهد بود.

با توجه به مشکلات فوق پیدا کردن راهکاری برای این معضل ضروری به نظر میرسد. بسیاری از کشورها در ابتدا اقدام به فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها کرده‌اند و حریم خصوصی افراد و لزوم حفظ آن را به همگان گوشزد کرده‌اند که انجام این گونه تبلیغات در طولانی می‌تواند بر بسیاری از افراد تاثیر لازم را بگذارد.

برخی از آنها در مرحله بعد دست به ابتکار جالبی زده‌اند و با راه‌اندازی جشنواره‌های خاص فیلمسازی با موبایل، افراد و مخصوصا گروه‌های سنی خاص را تشویق به ساختن فیلم با موضوع‌های مختلف کرده‌اند.

در این جشنواره‌ها با اختصاص جوایز نفیس ، جوانان و نوجوانان را ترغیب به استفاده صحیح از تکنولوژی و نتیجه گیری از آن کرده‌اند.

کشور ما نیز با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی و جوان بودن آن، مسلماً در آینده نزدیک با این مشکل روبه‌رو خواهد شد، کما اینکه اکنون به صورت نادر اخباری از استفاده ناصحیح از دوربین‌های موبایل به گوش می‌رسد.

کد خبر 6961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز