مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر اجرایی شرکت اسپیس‌ایکس فرود کنترل‌شده و نرم موشک فالکون ۹ را روی سطح اقیانوس اطلس تایید کرد.

موشک فالکون ۹ در اقیانوس اطلس فرود آمد

به گزارش ایسنا، الون ماسک مدعی شد مرحله اول موشک فالکون 9 که فضاپیمای دراگون CRS-3 را به مدار پرتاب کرد، این فرود را با موفقیت انجام داده است. با این حال، امواج سهمگین دریا موشک را پیش از بازیابی‌اش توسط تیم ریکاوری نابود کردند.

زمانی که دراگون CRS-3 در 18 آوریل (29 فروردین) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال فلوریدا برخاست، مرحله اول موشک فالکون 9 مجهز به پاهای فرودگری بودند که روی بدنه تا شده بودند. هدف اصلی بررسی این نکته بود که آیا حضور چنین پاهایی در فرآیند پرواز دخالتی خواهد داشت یا خیر.

زمانی که فالکون 9 به سطح اقیانوس رسید، پاهایش را باز کرد و موتور خود را برای آخرین بار و با هدف انجام فرود نرم کنترل‌شده با سرعت صفر، روشن کرد. به گفته ماسک، این عملیات فقط 50 درصد شانس موفقیت داشت اما خوانش‌های اندازه‌گیری از راه دور نشان می‌دهد موشک فرود نرمی را روی آب تجربه کرده و هشت ثانیه پیش از محوشدن داده‌ها بی‌حرکت باقی مانده است. به نظر می‌رسد پس از آن، فالکون 9 توسط امواج نابود شده و این موضوع بازیابی آن را غیرممکن کرده است.

دو روز بعد و زمانی که خدمه ریکاوری به محل رسیدند، فقط قطعاتی که برای اتصال مرحله اول و دوم به کار می‌رفت و بخشی از پای فرودگر را یافتند.

ماسک ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک امکان بازیابی و پرتاب یک موشک در یک روز وجود داشته باشد. فرود روی آب در ماموریت‌های پرتاب آتی تکرار خواهد شد زیرا مهندسان اسپیس‌ایکس هم‌اکنون روی دقیق‌کردن این فرآیند کار می‌کنند.

کد خبر 257666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز