همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی از طراحی مفهمومی یک سفینه ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرمی برای اعزام موجود زنده به دور مدار زمین خبر داد.

محمد ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، طراحی مفهومی سفینه مدارگرد با وزنی بین 300 تا 500 کیلوگرم را یکی از برنامه‌های سال 93 در راستای پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی تحقق هدف اعزام انسان به فضا عنوان کرد و اظهار داشت: در یکی از گام‌های رسیدن به هدف نهایی اعزام انسان به فضا، ارسال فضاپیما به دور مدار زمین باید اجرایی شود که این موضوع در برنامه میان مدت دیده شده است.

وی با بیان اینکه برای سال جاری طراحی مدل مفهومی یک سفینه 300 تا 500 کیلوگرمی مدارگرد برای بردن ساده ترین نوع حیات به مدار زمین در دستور کار قرار گرفته است، افزود: اعزام موجود زنده ممکن است در قالب یک میمون بسیار کوچک یا موش صحرایی عملیاتی شود.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی با تاکید بر اینکه طراحی مدل مفهومی این فضاپیما در همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعریف شده است، گفت: مقدمات اجرای کار پس از تصویب نهایی و ابلاغ آن به سازمان فضایی ایران آغاز می‌شود.

ابراهیمی وزن این سفینه فضاپیما را حدود 300 کیلوگرم عنوان کرد که در مدار بالای 250 کیلومتر قرار می‌گیرد و گفت: اعزام این فضاپیما بر روی مدار، سال 96 تا 97 انجام می‌شود و هم اکنون مدل مفهومی آن در حال تصویب مراحل ابتدایی است.

به گزارش مهر، محققان فضایی کشورمان تاکنون موفق شده‌اند دو کاوشگر را به زیرمدار زمین ارسال کنند که این دو کاوشگر حامل موجود زنده با موفقیت به زمین بازگشتند.

اعزام انسان به مدار زمین در نقشه جامع علمی کشور برای سال 1404 هدفگذاری شده است.

کد خبر 259107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز