همشهری آنلاین: فضاپیمای روزتا (Rosetta) پس از ده سال تعقیب یک ستاره دنباله دار، سرانجام در مدار آن قرار گرفت. این فضاپیما قرار است با نزدیک شدن به این ستاره دنباله دار سطح آن را بررسی کند.

Rosetta

فضاپیمای روزتا به مدت شش و نیم دقیقه با به کار انداختن موتورهای محرکش سرعت گرفت تا بتواند به مدار ستاره دنباله دار برسد.

ده سال قبل فضاپیمای روزتا که تقریبا به اندازه یک خودرو است، توسط آژانس فضایی اروپا به فضا فرستاده شد تا در منظومه شمسی، ستاره دنباله دار موسوم به «67 پی» را تعقیب کند.

این فضاپیما با استفاده از نیروی جاذبه سیاره زمین و سیاره مریخ سرعت خود را در مسیر شش میلیارد کیلومتری این سفر افزایش داد. سرعت حرکت ستاره دنباله دار تحت تعقیب، 55 هزار کیلومتر در ساعت است.

فاصله تقریبی زمین از روزتا حدود 550 میلیون کیلومتر است و حدود 22 دقیقه طول می کشد تا پیغامهایی که کارشناسان بر روی زمین می فرستند به این فضاپیما برسد.

حدود سه ماه بعد و زمانی که ستاره دنباله دار به خورشید نزدیکتر می شود، قطعه ای موسوم به «لندر» از طرف روزتا به سمت ستاره دنباله دار پرتاب می شود تا با نشستن در آن بررسیهای دقیق تری را انجام دهد.

با انجام این آزمایشها کارشناسان درک بهتری از مواد تشکیل دهنده ستاره دنباله دار پیدا خواهند کرد.

کد خبر 267983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha