تفاهمنامه همکاری بین شورای اسلامی شهر تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران به امضا رسید.

محمد سالاری

بنابراین گزارش، از مهم‌ترین مفاد این تفاهمنامه احیای فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی در شهرسازی، افزایش توان نظارتی برای تحقق راهبردهای طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، همکاری در زمینه حفظ بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی و مناظر طبیعی شهر و همکاری در ترویج و به‌کارگیری فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین در ساخت‌وسازهای شهر تهران است.

با درنظر گرفتن اینکه تعامل و اجماع صورت گرفته میان سازمان نظام مهندسی با مدیریت شهری تهران پیش از این سابقه نداشت، از این پس باید شاهد اجرای دقیق‌تر احکام طرح‌های جامع و تفصیلی در شهر تهران، نگاه ویژه به توسعه فضاهای شهری، توجه به بحث سیما و منظر شهری و برخورد با بحث تخلفات نماها باشیم.

به گفته محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران این تفاهمنامه به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی‌های طرفین برای ایجاد و گسترش همفکری و همکاری در زمینه‌های مشاوره فنی، مهندسی، علمی و آموزشی و پژوهشی منعقد شده است. سالاری که دیروز به‌منظور ارائه گزارش عملکرد 6‌ ماه گذشته کمیسیون شهرسازی و معماری درجمع خبرنگاران حاضر شده بود از برنامه‌های شورای شهر به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مردمی، اصناف و گروه‌های تخصصی به‌منظور تحقق مصوبات شورا، ماموریت‌های حوزه شهرسازی و احکام برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران خبر داد و گفت:

اولویت ما در کمیسیون شهرسازی تقویت نظارت اجتماعی و متشکل کردن و تقویت کار ارزیابی از سوی دیدبانان متخصص شهری است تا به‌عنوان ناظر و مطالبه‌گر حقوق شهر حاضر باشند. وی همچنین با تقدیر از تلاش‌های شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف شهری گفت: با این همه در بحث سیما، منظر و طرح‌های شهری که تکالیف طرح جامع و تفصیلی است، اقدامی صورت نگرفته است. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری خواستار اجرای طرح‌های موضعی و موضوعی شد و از مصوبه‌ای خبر داد که براساس آن شهرداری تهران ملزم شده تا ظرف 5سال آینده هر سال 20درصد طرح‌های موضوعی و موضعی را به اجرا درآورد.

شهرداری تهران همچنین از سوی شورای اسلامی شهر تهران ملزم شده تا در فرایند سیستمی صدور پروانه جایگاهی برای بررسی نماهای شهری داشته باشد. این جایگاه به گفته سالاری ایجاد شده و هفته‌های آتی با تصویب نهایی نظام نامه جامع شهرسازی و معماری و ضوابط مربوط به نما منجر به تشکیل کمیسیون طراحی شهری در سطح مناطق 22گانه خواهد شد. سالاری دیروز همچنین از محمدباقر قالیباف شهردار تهران تشکر کرد و در توضیح دلیل آن گفت: شهردار تهران شخصا در جلسات کمیسیون معماری و شهرسازی شرکت کرد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته متقاعد شد تا شورای‌عالی ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری را تشکیل دهد. شهردار تهران شخصا ریاست این کمیسیون را برعهده گرفته است.

کد خبر 257589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز