یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

خمیازه‌های کشدار نیمروزی در بهار دست از سر خیلی‌ها بر‌نمی‌دارد.

 روز به نیمه نرسیده چشم‌ها خواب‌آلود می‌شود و تمرکز مغز کم، این ویژگی بهار است. این فصل بر خلاف ‌اینکه فصل شروع مجدد، شادابی و نشاط است، اما بسیاری از افراد از احساس خواب آلودگی شدید در این فصل رنج می‌برند و تصور می‌کنند که با خوابیدن بسیار از این رنج خلاصی خواهند یافت. این ویژگی‌ها را به‌حساب بیماری نگذارید چرا که احساس سستی و خواب آلودگی به‌علت تغییر آب و هوا، رویش گل و گیاهان و گرده‌افشانی در فصل بهار است. کم‌کم بدن به تغییرات فصلی عادت می‌کند و خواب‌آلودگی از تن به در می‌رود.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی با اشاره به اینکه خواب آلودگی نیازی به درمان ندارد و خودبه‌خود خوب می‌شود گفت: با تغییر آب و هوا و افزایش رطوبت و همچنین افزایش ذرات گیاهی موجود در هوا، رخوت و سستی در بدن افراد ایجاد می‌شود. کم خوابی با توجه به افزایش طول روز و کوتاهی ساعات شب در بهار تشدید می‌شود و پس از مدتی و گذشت حدود 2‌ماه از بهار خودبه‌خود خوب می‌شود.

در واقع ساعت بیولوژیک بدن که با ساعت‌های طولانی شب تنظیم شده است، در فصل بهار نمی‌تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود، بنابراین فرد در نخستین مرحله به اختلال خواب از نوع پرخوابی دچار می‌شود. از سوی دیگر میزان سوخت‌وساز بدن با تغییر فصل، تغییر می‌کند. در فصل زمستان گردش خون در بدن کمتر و خون‌رسانی به مغز بیشتر می‌شود اما در فصل بهار گردش خون در اندام‌ها بیشتر می‌شود و خون کمتری به مغز می‌رود؛ به این ترتیب به‌دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به مغز فرد احساس خواب آلودگی بیشتری می‌کند.

بدن افراد در هماهنگ شدن با تغییرات فصلی متفاوت است؛ برخی زودتر و برخی دیرتر به شرایط جدید عادت می‌کنند. مثلا در افراد مسن یا سفید پوست و یا افرادی که کم خونی و فقر آهن دارند این عارضه بیشتر طول می‌کشد.خوردن روزی 4 تا 5 عدد خرما، مصرف غذاهای حاوی ویتامینB نظیر حبوبات، مصرف مایعات بین 8 تا 10 لیوان در روز و مصرف انجیر و آلو و گیاهان حاوی فیبر و همچنین مصرف خوراکی‌هایی که حاوی آهن است مانند حبوبات، سبزی‌ها، گوشت، برگه‌زردآلو، گروه لبنیات مانند ماست و شیر بدون چربی، سبوس گندم و نخودفرنگی در بهبود وضعیت خواب آلودگی افراد بسیار تأثیرگذار است.

همچنین خواب عصر در فصل بهار نباید بیش از نیم ساعت باشد و بین شام و زمان خواب باید حداقل 3 ساعت فاصله باشد.
در این فصل خوردن غذاهای گرم و سنگین، یبوست، نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی نیز احساس خواب‌آلودگی را در افراد بیشتر می‌کند. خوابیدن زیاد در فصل بهار خستگی را برطرف نمی‌کند.

کد خبر 257571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز