شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با تهیه بزرگ‌ترین اطلس از ژن‌های کروموزوم Y دریافتند نخستین ژن‌های تعیین کننده جنسیت در پستانداران حدود ۱۸۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است.

جنسیت سابقه ۱۸۰ میلیون ساله دارد

به گزارش مهر، در انسان و دیگر پستانداران تفاوت بین جنسیت‌ها به یک تک عنصر روی ژنوم بستگی دارد و آن کروموزوم Y است.

این کروموزوم فقط در جنس مذکر یافت می‌شود؛ به طوری که مردان دارای دو کروموزوم X و Y و زنان فقط دارای دو کروموزوم همنام X است.

محققان موسسه بیو انفورماتیک سوئیس دریافتند، در زمان‌های بسیار دور، دو کروموزوم X و Y یکسان بوده‌اند اما بعدها در جنس مذکر کروموزوم Y از X تغییر یافت.

این کروموزوم سپس به تدریج به حدی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، کوچک شد. امروزه شاهد وجود تنها حدود 20 ژن بر روی کروموزوم Y هستیم و این در حالی است که کروموزموم X یک هزار ژن را در خود دارد.

از این رو دانشمندان می‌گویند نخستین ژن‌های جنسی همزمان در پستانداران حدود 180 میلیون سال پیش ظهور کرده‌اند.

محققان برای این مطالعه بیش از 29 هزار و 500 ساعت محاسبه انجام داده‌اند و نمونه‌های 15 پستاندار مختلف از سه دودمان و همچنین پرندگان را برای مقایسه، مورد بررسی قرار دادند.

با مطالعه نمونه‌های چندین بافت مذکر - به ویژه بیضه‌ها- از گونه‌های مختلف، محققان ژن‌های کروموزوم Y از سه دودمان بزرگ یعنی جفت داران ( از جمله انسان)، کیسه داران و پستانداران تخم گذار را بازیابی کردند.

دانشمندان به جای تعیین توالی تمامی کروموزوم های Y، از یک میانبر استفاده کردند. آنها با مقایسه ژن‌های تعیین توالی شده از بافت‌های نر و ماده، تمامی توالی‌های مشترک را بین دو جنس حذف کرده تا فقط به توالی‌هایی معادل کروموزوم Y برسند.

با این کار، آنها بزرگ‌ترین اطلس ژنی کروموزوم مذکر Y را تهیه کردند.

کد خبر 257322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز